29 March 2024

"In mintea stramba si lucrul drept se stramba"
- parintele Arsenie BOCA

DESTEPTII INSOLVENTEI – Proiectul de norme metodologice de aplicare a Legii insolventei supus dezbaterii publice de ANPC este plin de necorelari, adaugiri si derogari. Daca nu se va interveni asupra acestora, inainte de intrarea in vigoare a Legii insolventei, se pune in pericol intreaga procedura. Sunt vizati administratorii procedurii de insolventa si lichidatorii, care trebuie sa faca dovada bunei reputatii. Onorariul celor ce instrumenteaza procedura de insolventa nu trebuie suportat de Stat

Scris de: E.D. | pdf | print

5 October 2015 16:15
Vizualizari: 10936

Proiectul de norme metodologice de aplicare a Legii nr. 151/2015 privind procedura insolventei persoanei fizice, care ar trebui sa intre in vigoare la finele anului 2015, supus dezbaterii publice de Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor contine prevederi care vin sa modifice chiar Legea insolventei si nu sa detalieze modul de punere in aplicare a articolelor din lege sau sa statueze procedurile. La o privire atenta asupra proiectului de act normativ se poate observa ca pe alocuri se adauga sau chiar se deroga articole din Legea insolventei, lucru care contravine legii.


Mai exact, in proiectul de Hotarare de Guvern privind aprobarea normelor de punere in aplicare a Legii nr. 151/2015, la art. 22 alin. (2) se reglementeaza o noua procedura de suspendare a executarii silite, care adauga la dispozitiile art. 20 alin. (1) din acelasi act normativ. Acest lucru contravine in mod clar normelor de tehnica legislativa, iar in ipoteza in care se va ridica o exceptie de neconstitutionalitate cu privire la acest aspect, cu siguranta ca cererea va fi admisa si se va putea constata ca proiectul de norme de aplicare a Legii supus dezbaterii publice de catre ANPC necesita urgent modificari.

In proiect, la anexa "Norme metodologice de aplicare a Legii nr. 151/2015 privind procedura insolventei" se prevede la art, 22 alin. (2) se prevede ca "in perioada dintre notificarea creditorilor, in conformitate cu art. 13 alin. (4) din Lege, si data emiterii deciziei de admitere in principiu a cererii de deschidere a procedurii insolventei potrivit art. 20 din Lege sau, dupa caz, data la care respingerea cererii de deschidere a procedurii insolventei ramane definitva, orice act de executare silita se suspenda, creditorii putand inainta debitorului masuri de natura a ameliora situatia acestuia, masuri ce trebuie acceptate in mod expres de catre debitor".

Pe de alta parte, proiectul supus dezbaterii nu atinge un aspect extrem de important pentru administratorii procedurii de insolventa sau pentru lichidator. Este vorba despre conditia bunei reputatii pe care acestia sunt obligati sa o indeplineasca. Cu toate acestea in cuprinsul normelor supuse dezbaterii de ANPC nu se regaseste niciun criteriu care sa stea la baza analizarii bunei reputatii.

Practic, se poate deduce ca pot face insolventa si pot sa aiba pe mana destinele a sute sau chiar mii de debitori, persoane care nu se bucura de o buna reputatie in societate si care nu ar trebui sa dobandeasca o asemenea putere.

Mai mult decat atat, fiind un serviciu public, este absolut normal ca un debitor aflat in stare de insolventa sa stie cui si unde trebuie sa se adreseze, asa cum se adreseaza primariilor, judecatoriilor, prefecturilor, ori altor institutii publice.

Tangential, in lege se face vorbire si de obligatia practicianului de a avea un sediu profesional corespunzator. Curios insa este ca nici in lege si nici in norme nu se regaseste ce presupune acest sediu, cine verifica daca acesta este adecvat si daca poate corespunde unui serviciu public destinat cetatenilor.

Ar putea aparea astfel situatia in care biroul lichidatorului sa fie intr-un apartament care reprezinta si domiciliul acestuia si al familiei acestuia si care este inaccesibil publicului din cauza pozitionarii. In acest conditii, se naste intrebarea daca activitatea lichidatorului care detine un astfel de sediu mai este un serviciu public ori nu?

In final, in propunerile de norme formulate de ANPC, se vorbeste si despre onorariul celor care instrumenteaza procedura de insolventa si care se prevede ca este suportat de la bugetul de stat. Intr-un rationament elementar, se poate deduce ca platitorii de taxe vor fi impovarati cu noi cheltuieli care se vor regasi sub forme de taxe.

Normal ar fi fost ca aceaste taxe sa fie suportate de debitorul care apeleaza la acest serviciu si sa nu se apeleze tot la cetatenii de buna credinta, platitori de taxe si impozite, ca sa suporte aceste cheltuieli.

Ramane de vazut daca fauritorii acestor norme se vor apleca asupra lor si le vor modifica in sensul punerii in acord cu noua Lege a insolventei. Desigur, de preferat ar fi ca acest lucru sa se petreaca inainte de intrarea in vigoare a Legii insolventei. Nu de alta, dar prevedem ca vom avea si in acest caz o serie similara "Desteptii Codurilor".

 

Comentarii

Adauga comentariu

:D :lol: :-) ;-) 8) :-| :-* :oops: :sad: :cry: :o :-? :-x :eek: :zzz :P :roll: :sigh:

DISCLAIMER

Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

EDITORIAL

Vorbe de fumoar

Vorbe de fumoar – 28.03.2024 – Bomba cu fas a lui Kovesi

+ DETALII

FACEBOOK

Utlimele comentarii
Cele mai citite
LUMEA JUSTITIEI
Arhiva