Dandanalele implementarii ECRIS IV! Comisia Ministerului Justitiei nu a avut replica pentru grefieri! Programul s-a sistat pentru sapte zile!

Scris de:

28.11.2010 09:32
Vizualizari: 7429

Saptamana trecuta, la Ministerul Justitiei a avut loc o intalnire a Comisiei care a lucrat la noul ECRIS cu reprezentanti ai sistemului - FNS PROJUST. Si acolo, s-a constatat, in mod categoric, ca grefierii au dreptate, nu asa dupa cum se arata intr-un comunicat transmis de institutia condusa de Catalin Predoiu, care considera ca ECRIS IV este perfect, iar grefieri sunt cei care nu stiu deocamdata sa opereze cum trebuie in acest nou sistem. Grefierii considera ca se impune ca MJ sa retracteze aceste afirmatii mai ales ca dupa marea sedinta s-a ajuns la concluzia ca ar mai fi nevoie de cel putin o saptamana de ragaz pentru implemetarea programului. Astfel, o serie de instante unde ECRIS 4 a bulversat tot sistemul informatic, au aparut anunturi potrivit carora dosarele partilor nu vor mai putea fi regasite dacat atunci cand... va fi finalizata implementarea aplicatiei-problema! (vezi foto) De altfel – spun surse din interiorul instantelor, intarzierea nu se datoreaza incompetentei si nestiintei grefierilor de a opera cu “senzationalul” sistem la care au lucrat MJ-DETI in colaborare cu CSM, prin Cristian Ionita - seful Directiei Statistica din CSM si presedintele Judecatoriei Sector 4, Maria Feldioreanu, ci chiar programului, asa cum a fost el conceput! Perioada de ragaz data, de o saptamana, este o dovada in plus ca mai sunt destule probleme de remediat in ECRIS IV, acesta fiind testat la acesta ora de instantele din Bucuresti si suferind zilnic mai multe modificari. Chiar varianta-test a suferit multiple modificari.

 

In caz de blocaj, se intra pe registrul de avarie!

Pe parcursul testarilor, pana acum au fost fiind depistate unele bug-uri, aplicandu-se deja cateva patch-uri variantei initiale. Inca de la inceputul istoriei ECRIS IV, cand proiectul a fost alocat unei firme elene intr-un mod care ridica mari suspiciuni, reprezentantii partii romane se intelegeau cu grecii in limba engleza. Fiecare cat stia. Si iata ce a iesit. Apoi, lucrarile, se stie, au fost stopate, pana la rezolvarea unui litigiu aparut intre MJ si firma de IT greaca. De la acea data, unii dintre reprezentantii importanti care trebuiau sa ia parte la proiect nu au mai fost anuntati de calendarul sedintelor de lucru ale comisiei. Evident ca de aici s-a ajuns si la marile probleme existente acum in implementarea acestui sistem.
Lumeajustitiei.ro a informat pana acum care sunt aceste probleme. Pe scurt, programul ruleaza greu, se blocheaza, exista deficiente majore care complica transferul bazelor de date din vechea aplicatie, vestea de ultima ora fiind aceea ca la anumite instante programul va trebui reinstalat pentru a se putea transfera bazele de date. Aspectul a fost relevat de informaticienii de la Tribunalul Bucuresti, probleme ivindu-se si la aceasta instanta, dar si la Judecatoria Sector 3. La aceasta ultima instanta, la finele saptamanii, se regaseau circa 850 de dosare nerepartizate, moment in care s-a procedat la repartizarea in sistem ciclic. Asa fiind, nu se mai poate vorbi de repartizare aleatorie, chiar daca situatia are acoperire regulamentara, fiind vorba de folosirea asa-numitului registru de avarie cu privire la inregistrarea cauzelor.

In tot acest timp, la Consiliul Superior al Magistraturii se lucreaza de mama focului la modificarea Regulamentului de ordine interioara a instantelor, conform noi aplicatii ECRIS 4. Deci, in timp ce utilizatorii efectivi nu sunt consultati, aplicatia a fost elaborata de MJ, iar CSM modifica Regulamentul de Ordine Interioara.
De aici, concluzia: odata cu implementarea acestui nou program ECRIS IV, va fi operat transferul unor sarcini de la judecatori la grefieri, precum si de la grefierii statisticieni si grefierii sefi la grefierii de sedinta. In acest fel, personajele cu “protectie” infipte in functii de conducere vor fi exonerate, incet dar sigur, de anumite responsabilitati care earu delegate pana acum prin ordin de serviciu, iar acestea vor fi pasate grefierilor de sedinta. De parca ei nu ar fi avut si asa destule pe cap!

Formularul de citatie a suferit, pana acum, patru modificari la Curtea de Apel


Deocamdata, se lucreaza intens la nomenclatorul de documente emise de instanta, inca se aduna tipizatele ce urmeaza a fi regasite ca si formulare tipizate editabile. Ca sa intelegeti haosul creat de acest nou sistem, in numai doua zile, formularul de citatie de la Curtea de Apel Bucuresti a suferit patru modificari, si vor mai urma si altele, cu certitudine, pentru ca nu au fost inca inserate ideile iluminate din Legea 202/2010 - mica reforma din justitie, alt “mare succes” trambitat de MI si actuala guvernare. Pe langa ce aveau de facut, grefierii au muncit la remedierea problemele legate de numerotatea listelor de sedinta in raport de filtrele presetate. Din datele pe care le detinem, pana acum au mai fost introduse si optiuni noi de filtrare si ordonare a listelor, inclusiv o mentiune cu privire la numele procurorului, selectarea in functie de materia juridica, vechimea cauzelor, ordinea alfabetica, posibilitatea de a trece cauzele cu arestati la inceputul listei. Mai mult, pana in prezent nu corespund tipurile de solutii, dar aceasta problema nu se va remedia curand, pentru ca la nivelul CSM se sustine necesitatea schimbarii modalitatea de intocmire a statisticii judiciare. Se preconizeaza ca, in curand, toti cei care au atributii de statistica sa urmeze un curs de perfectionare.curs de instruire.

Ministerul Justitiei a justificat necesitatea implementarii rapide a ECRIS IV prin posibilitatea oferita de modulul de statistica din noua aplicatie. Asa se face ca, in urmatorii ani, la instante se va ajunge la tinerea unei evidente duble pana cand toate instantele vor reusi sa completeze datele statistice, ceea ce va dubla munca grefierilor.
In aceeasi ordine de idei, trecerea la utilizarea modulului de statistica se va face treptat, pe masura ce instantele vor avea posibilitatea sa completeze datele in campurile nenumarate din aplicatie.
Legat de registrele din ECRIS si de obligativitatea generarii registrelor din sistemul informatic, raspunsul dat pana acum grefierilor a fost ca acestea pot fi utilizate optional.

Alt maldar de probleme de remediat in noul program!


Mentiunile din condicile de sedinta ar fi una dintre acestea. Urmeaza, conform datelor preluate de la grefieri:

amanarile de pronuntare sunt inserate in sedinta curenta si pozitionate mai inaintea dosarelor din ziua curenta.

  • mentionarea numelui completului pe listele de sedinta

  • registrul de evidenta a redactarilor inca este in lucru si nu se stie daca ele vor fi trecute in ordinea stabilita in lista de sedinta, si nu in ordinea introducerii solutiilor

  • actualmente, alocarea numarului de hotarare se face prin accesarea registrului de redactare, iar pentru fiecare dosar, accesarea comenzii “editare” si apoi “salvare”, ceea ce inseamna mai mult timp alocat pentru a face mai multe operatiuni.

  • completarea registrului de interceptari si perchezitii , conform opiniei exprimate verbal de membrii comisiei de la MJ, este optionala, instantele fiind cele care decid asupra modului de inregistrate sau operare

  • lipsa unui regulament al ECRIS absolut necesar pentru a genera, in timp, situatii statistice, iar acesta ar trebui sa mentioneze clar operatiunile, persoanele abilitate, limitele de acces in sistem, precum si alte reguli privind modul de efectuare a inregistrarilor.

Artificii pentru pacalirea sistemului!

In cazul in care se va dori introducerea rapida a solutiilor, fara a mai trece prin marele calvar al completarii, se inchide pur si simplu pozitia din campul de date statice despre parti, bifand “DA”. Situatia este similara si la campul de date statistice despre obiecte. Apoi se poate trece solutia ca si pana in prezent, cu mentiunea ca alocarea numarului de hotarare se face din interfata altei operatii/ registre/redactor, alegand calea de atac corespunzatoare.

Volumul “optim” de munca al judecatorilor, stabilit prin MJ, dar termene peste un an la litigiile de munca, prin ECRIS IV!

Conform “senzationalei” aplicatii ECRIS IV, Ministerul Justitiei a implementat programul privind stabilirea volumului optim de lucru, fara a avea toate cunostintele necesare si dupa aceea a cerut CSM-ului oprirea acestui program. Asta presupune introducerea unor noi algoritmi cu privire la repartizarea aleatorie. Programul privitor la volumul optim de lucru al magistratilor vizeaza, in fapt, normarea muncii, respectiv plafonarea numarului de dosare pe sedinta, ceea ce este, in principiu, corect, precum si transferul unor atributii de la judecatori la grefieri, insa asta presupune implicit alocarea de termene de judecata mult mai lungi. Si atunci, unde este scurtarea proceselor mult trambitata de MJ?

Unul dintre grefieri ne-a declarat ca a introdus o actiune la Sectia de litigii de munca a Tribunalului Bucuresti in data de 19.11.2010 si a constatat cu stupoare ca s-a primit termen in data de 10.10.2011. Astfel va fi incalcat cu usurinta articolul 74 din Legea nr.168/1999 care prevede:

(1) Cererile referitoare la solutionarea conflictelor de drepturi se judeca in regim de urgenta.

(2) Termenele de judecata nu pot fi mai mari de 10 zile.
(3) Partile sunt legal citate, daca citatia le-a fost inmanata cel putin cu o zi inaintea judecarii.

In aceasta situatie se afla, in tara, cateva mii de cetateni. Nu e fabulos ECRIS IV?

Comentarii

# DOREL date 28 November 2010 15:16 +7

Bravos natiune, halal sa-ti fie ! (I.L.Caragiale)

Adauga comentariu

:D :lol: :-) ;-) 8) :-| :-* :oops: :sad: :cry: :o :-? :-x :eek: :zzz :P :roll: :sigh:

ATENTIE

Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate.

Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii