28 March 2024

"In mintea stramba si lucrul drept se stramba"
- parintele Arsenie BOCA

INCHIZITIA LUI PRUNA – Fosta consiliera a lui Macovei se lauda cu un audit in care expertii straini ii spun ce sa faca: “Pastrati sabia ascutita... Concentrati-va pe confiscare... Alocati fonduri suplimentare la DNA... Introduceti lista neagra a companiilor si managerilor care au incalcat legea privind achizitiile publice... Sa se ridice nivelul de condamnare sociala a coruptiei, in scopul de a consolida presiunea publica pe parlamentari... Luati in considerare restrangerea imunitatilor”

Scris de: Elena DUMITRACHE | pdf | print

23 May 2016 17:55
Vizualizari: 7651

Plictiseala mare la Ministerul Justitiei! Ca sa alunge monotonia mandatului sau, fosta consiliera a Monicai Macovei s-a concentrat pe auditul preliminar al Strategiei Nationale Anticoruptie 2012-2015, pe care l-a publicat pe site-ul institutiei. Auditul este o sperietoare sau scanteia unei noi strategii experiment pe care romanii trebuie sa o suporte pe pielea lor? Institutii fundament ale democratiei – Parlamentul – sunt practic desfiintate de Audit, instigandu-se la presiune sociala asupra parlamentarilor despre care se acrediteaza ideea ca sunt corupti si trebuie staviliti. Institutiile de forta sunt elogiate si propuse pentru mariri de bugete si resurse umane. Confiscarea va fi introdusa pe scara larga. Acestea sunt doar cateva dintre liniile trasate Ministerului Justitiei, condus de Raluca Pruna (foto), pentru anul 2016-2020 in cadrul Noii Strategii Nationale Anticoruptie.


Elaborata in martie 2012 de Guvernul Ungureanu, din care facea parte ministrul Justitiei Catalin Predoiu, "Strategia Nationale Anticoruptie 2012-2015 in Romania" a fost evaluata, in 2016, intr-un audit preliminar de trei experti straini care au recomandat Ministerului Justitiei sa “pastreze sabia ascutita” si sa asigure stabilitate institutiilor cheie anticoruptie, precum Directia Nationala Anticoruptie si Agentia Nationala de Integritate si “pentru a pastra standardele de investigatie si nivelul de incredere fata de DNA” sa aloce “fonduri suplimentare si resurse umane adecvate, in cadrul noii strategii” ce urmeaza sa fie implementata in perioada 2016-2020.

In acest context, trebuie sa stiti ca pana la acest moment, de Noua Strategie Anticoruptie 2016-2020 s-a ocupat nimeni altul decat secretarul de stat de la Ministerului Justitiei Adrian Baboi si el tot fost consilier al lui Macovei – care declara prin februarie 2016 ca SNA “nu este un simplu document, ci un proces, un document atipic pentru politicile publice din Romania” si se doreste ca MJ sa continue procesul de control al institutiilor publice. Discutiile pentru continuarea programului au fost purtate de Adrian Baboi cu fundatia germana Konrad Adenauer, prin programul Statul de Drept Europa de Sud-Est. Interesant, nu?

Cititi multele “strategii” din auditul preliminar publicat pe site-ul Ministerului Justitiei:

Principalele puncte forte

-Intensitatea ridicata a activitatii de combatere a transformat represiunea penala din partea Directiei Nationale Anticoruptie si a controalelor administrative ale Agentiei Nationale de Integritate in potentiale cai de reducere ale coruptiei la toate nivelurile.

-Formarea, evaluarea riscurilor si celelalte masuri preventive ale Directiei Generale Anticoruptie reprezinta un exemplu de buna practica ce poate fi aplicat in oricare alta latura a sectorului public din Romania.

-Implementarea mecanismelor precum platformele de cooperare cu partile interesate si misiunile de evaluare tematice coordonate de Ministerul Justitiei sunt instrumente inovatoare, care ar trebui sa fie promovate ca bune practici la nivel international.

Principalele puncte slabe

-Masurile preventive nu au fost puse in aplicare intr-un mod sistematic in sectorul public si numerosi sefi de agentii publice nu sunt motivati sa introduca masuri anticoruptie.

-Nivelul scazut de vointa politica in randul majoritatii parlamentare si a alesilor locali in scopul sustinerii integritatii.

-Nu exista dovezi concludente de imbunatatire fundamentala in domeniul achizitiilor publice din Romania. (…)

Pasi urmatori recomandati

Va recomandam selectarea catorva prioritati pentru urmatoarea SNA. Atunci cand se aleg prioritatile, apare de obicei critica justificata cu privire la ce a fost lasat pe dinafara. Cu toate acestea, strategia nu este flexibila, nici bugetul, astfel, fie se doreste sa se faca aproape totul si in final sa nu se realizeze aproape nimic, sau se poate opta pentru a face doar putin si astfel sa se realizeze mai mult. Avem in vedere faptul ca achizitiile publice si alte tipuri de contracte ar trebui sa contureze scheletul strategiei urmatoare. Muschii sai vor fi transparenta. Trebuie sa se aiba grija de corp printr-o combinatie de stimulente si sanctiuni, atunci cand este cazul si sunt necesare. Acest lucru inseamna ca, mai presus de toate si in toate procesele, transparenta trebuie sa fie aspiratia cheie, in timp ce pe de alta parte, achizitiile publice ar putea constitui elementul cheie in toate sectoarele, fie ca este vorba de sanatate, aparare, educatie sau oricare alt domeniu. Mai degraba decat sa se puna accentul pe pedepse, ar trebui sa fie motivata conformarea cu normele prin oferirea de stimulente care sa ofere oportunitati mai bune pentru acele agentii care au realizat in practica schimbari in cadrul organizatiilor si sectoarele lor.

Acesta ar fi un viraj esential de la pedeapsa catre incurajare si motivare, ceea ce va conduce in cele din urma la internalizarea normelor.

Achizitiile publice si alte tipuri de contracte – faceti din asta o prioritate adevarata

Va recomandam sa faceti in asa fel incat procesul de contractare din tot spectrul serviciului public sa fie cat mai transparent posibil, inclusiv sa analizati intregul proces din punctul de vedere al transparentei. Faceti in asa fel incat oamenii care elaboreaza si decid conditiile pentru licitatii sa isi declare conflictele de interese in toate entitatile publice; sa se puna in aplicare monitorizarea conflictelor de interese in achizitiile publice (PREVENT); faceti in asa fel incat toate intrebarile adresate in timpul procesului de achizitie publica sa fie disponibile si accesibile on-line in Sistemul Electronic de Achizitii Publice (SEAP) oricarei persoane, in format de date deschise; faceti toate ofertele publice; dezvaluiti publicului toate cheltuielile intr-o baza de date publica, cu un instrument analitic usor de utilizat; garantati promptitudinea platilor de catre contractantii publici; furnizati formare profesionala constanta in ceea ce priveste conflictele de interese pentru toti functionarii responsabili cu achizitiile publice in administratia centrala si locala si in companiile de stat; prioritizati sectoarele de monitorizare (monitorizare pe baza de risc) si asigurati instruirea celor responsabili de monitorizarea achizitiilor publice din cadrul Ministerului Finantelor Publice. Introduceti "lista neagra" a companiilor si managerilor acestora care au incalcat legea privind achizitiile publice - o masura deja prevazuta in strategia anticoruptie anterioara.

Printre alte prioritati ar trebui sa fie incluse companiile de stat, deoarece aceasta este o zona cu risc foarte ridicat de deturnare a activelor publice si administratia publica locala, deoarece internalizarea respectarii legislatiei anticoruptie pare deosebit de neuniforma la acest nivel.

Faceti din transparenta o regula in practica

In ceea ce priveste posibilitatile publicului de a obtine informatii, va recomandam monitorizarea punerii in aplicare a accesului la informatii de interes public la nivel local si implicarea populatiei locale in elaborarea bugetelor locale. Cu toate ca normele privind transparenta si accesul la informatii de interes public exista pe hartie, este necesar sa se identifice toate procesele in care opacitatea ar putea provoca coruptie, de exemplu in acordarea de licente si permise. Instruirea functionarilor locali si a companiilor aflate in proprietatea municipalitatii, evaluarea sistemica a publicarii proactive de date locale (legislatia locala, date cu privire la salarii, buget, etc.), analizarea implementarii efective a solicitarilor de informatii, campanii de sensibilizare cu privire la drepturile cetatenilor de a obtine informatii de la nivel autoritatile locale, ar putea fi folosite pentru a spori transparenta la nivel local.

Cresteti transparenta mass-media prin, printre altele, impunerea cerintelor de dezvaluire a unor informatii detaliate cu privire la proprietarii mass-media si beneficiarii finali, prin interzicerea entitatilor din zone economice off-shore de a infiinta companii de mass-media, prin de-politizarea Consiliul National al Audiovizualului.

Gasiti zonele vulnerabile si faceti lumina asupra proceselor opace

Atentia trebuie sa fie acordata proceselor de luare a deciziilor care sunt vulnerabile si lipsite de transparenta. In cazul in care procesul de luare a deciziilor nu este transparent, ar trebui sa fie schimbat, de exemplu, in recrutarea de medici in spitale, alocarea de bani pentru institutiile medicale, achizitionarea de echipamente medicale si medicamente. Un inceput bun este analiza de risc deja existenta, dar schimbarile fundamentale inca urmeaza. Incurajati utilizarea de solutii electronice (e-certificate, e-inregistrare pentru medici, e-retete, e-consiliere de catre medici, e-scoala, inclusiv e-testare) pentru a limita posibilitatile de coruptie. Ar trebui incurajate initiative precum Coalitia Universitatilor Curate si evaluarea lor asupra universitatilor.

Inlaturarea formalismului, oferirea de stimulente

Diverse stimulente ar trebui oferite pentru a motiva organizatiile si managerii lor sa integreze politici anticoruptie in cadrul operatiunilor lor, de exemplu, alocarea de fonduri suplimentare pe baza prezentei masurilor anticoruptie sau eliberarea unui certificat de "buna guvernare" pentru institutie sau administratia locala. Interesul actual scazut al angajatilor majoritatii institutiilor publice de a participa la cursuri de formare profesionala anticoruptie ar putea fi stimulat prin corelarea numarului de persoane care au participat la astfel de training-uri cu oferirea de recompense. In mod similar, oferirea de stimulente de afaceri pentru companiile care au politici anticoruptie in vigoare. Printre acestea se numara acordarea de avantaje publice, recunoasterea publica, precum si conditii de plata favorabile.

Faceti campaniile de sensibilizare vizibile si nu uitati de oamenii de afaceri

Din punct de vedere al comunicarii, este crucial pentru Ministerul Justitiei si alte autoritati sa demonstreze in mod public si sa introduca initiative de sensibilizare. Acest lucru nu ar trebui sa insemne neaparat sloganuri de tipul “nu mitei" sau campanii similare, ci ar putea include conferinte, initiative locale organizate in mod sistematic (in unele tari, cel mai bun mod de a ajunge la comunitatile locale este prin intermediul unor evenimente mixte de concerte si discursuri), emisiuni speciale de radio la nivel central si regional, comunitatile Facebook pentru stirile anti-coruptie si discutii, jocuri si aplicatii mobile pentru tineri, ateliere de lucru regionale cu oamenii de afaceri, evenimente scolare, precum si orice alte mijloace de sensibilizare si care sa atraga atentia. Concentrati-va atentia, pentru a sensibiliza, pe cele mai importante grupuri (de exemplu pe tineri, ca purtatori de mesaj catre parintii lor si pe oamenii de afaceri ca purtatori de mesaj catre angajatii lor). Sustineti o programa scolara specifica pentru licee si un sistem de invatamant obligatoriu pentru fundamentarea conceptelor de transparenta si democratie. Includeti riscurile de mituire a functionarilor publici straini conform Conventiei OCDE in training-urile de business.

Membrii Parlamentului ar trebui sa ofere un exemplu personal

Puneti in aplicare recomandarile GRECO cu privire la parlamentari, adica adoptarea de coduri de conduita pentru parlamentari insotite de ghiduri si training-uri, si clarificarea normelor privind conflictele de interese si acceptarea cadourilor (raportul de evaluare al rundei a patra GRECO). Mai mult decat atat, este esential sa se ridice nivelul de condamnare sociala a coruptiei, in scopul de a consolida presiunea publica pe parlamentari sa mentina integritatea. Luati in considerare restrangerea imunitatilor.

Pastrati sabia ascutita

Asigurati stabilitatea institutiilor-cheie anticoruptie: Directia Nationala Anticoruptie (DNA) si Agentia Nationala de Integritate. Pentru a pastra standardele de investigatie si nivelul de incredere fata de DNA, alocati fonduri suplimentare si resurse umane adecvate, in cadrul noii strategii. Pe de alta parte, DNA ar trebui sa explice mandatul si rolul sau publicului, astfel incat sa nu fie sesizat cu plangeri care exced competentei sale.

Concentrati-va pe confiscare (executarea confiscarii bunurilor ilicite nu pare sa fie suficient de consolidata inca). Munca in folosul comunitatii (cei condamnati pentru coruptie ar putea ispasi pedeapsa in institutii sociale, cum ar fi spitale, crese, scoli etc.), recuperarea prejudiciului produs, concedieri si interdictii de ocupare a functiei ar putea fi puse in aplicare in mod consecvent pentru cei condamnati pentru coruptie.

Asigurati-va ca procedurile pre-judiciare si judiciare nu treneaza si nu dureaza mult, monitorizati termenele si alti indicatori de performanta pentru procedurile judiciare. Integritatea judecatorilor (pentru ca acest lucru are un efect direct asupra respectarii legii de catre restul societatii) si uniformitatea hotararilor judecatoresti (sa se foloseasca mai mult ghidurile de individualizare a pedepsei), ar trebui sa prevaleze in centrul strategiei anticoruptie.

Antreneaza, analizeaza, finanteaza

Asigurarea unei formari sistemice si a consilierii pentru entitatile publice si private interesate. Pregatiti module de instruire pentru functionarii publici, care combina e-modulul si discutiile fata-in-fata, utilizati jocuri de valoare. Acordati prioritate oamenilor responsabili pentru achizitiile publice. Furnizati obligatoriu (on-line) cursuri de formare, cu testare interactiva on-line pentru toti managerii institutiilor publice. In acest fel, ei s-ar familiariza mai bine cu masurile anticoruptie pentru organizatii: etica si masuri bazate pe valoare, masuri administrative, precum si masuri de control. Selectati cele mai bune practici si publicati-le on-line. Oferiti feedback periodic privind masurile sectoriale pentru partile interesate. Folositi in continuare instrumentul nou al misiunilor de monitorizare de tip peer review , deoarece acestea constituie o masura extrem de benefica de sensibilizare si consiliere. Adaugati un mecanism de urmarire a punerii in aplicare a recomandarilor formulate urmare misiunilor.

Luati in considerare consolidarea monitorizarii centralizate a indicatorilor esentiali, cu dependenta mai redusa fata de auto-evaluarea institutiilor. Fondati politica anti-coruptie pe analiza datelor si includeti diferite obiective cu indicatori de performanta masurabili in evaluarea politicilor. Recomandarea noastra generala este sa va ganditi in fiecare domeniu, ce ati dori sa fie diferit in 10 de ani, in comparatie cu ziua de azi, sa formulati acest deziderat ca pe un indicator si sa lucrati in acest sens.

Solicitati buget aditional pentru implementarea politicii anti-coruptie".

*Cititi aici integral auditul expertilor straini realizat pe SNA 2012-2015

*Cititi aici Hotararea Guvernului de infiintare a SNA 2012-2015 cu obiectivele trasate

Comentarii

# TITULESCU date 23 May 2016 18:52 +26

NISTE SLUGI ALE UE,SUE,LUE,ZUE NU AR PUTEA SA FACA PE STAPANII DECAT PESTE UN POPOR DE SLUGI . UNDE E DEMNITATEA NEAMULUI ASTA? SA FI FOST OMORATA DEMNITATEA NEAMULUI ASTA IN PUSCARIILE COMUNISTE,IN DECEMBRIE 1989 ,SA VINA VESTUL ASTA LA NOI CA LA ANIMALE?????????? ROMANII MASACRATI ,EXECUTATI IN INSTANTELE ROMANE PE BANII POPORULUI ROMAN LA CEREREA UNUI OCCIDENT CARE REINVIE EXTERMINAREA???

# Alex date 24 May 2016 11:52 +4

Pruna... in loc sa o fi facut ministru mai bine ar fi facut-o tzuica dar la cat de rea si neagra in cerul gurii este, sigur ar fi iesit si aia proasta (tzuica).

# unul din lumea cea mare date 23 May 2016 20:45 +16

ptr titulescu// AI MARE DREPTATE!!!!!!!!!!DE CE ITI DAU? PENTRU CA MA UIT NU MAI DEPARTE DECIT IERI. AUSTRIA!!!!!!!!!!! VREMURILE LUI HITLER SE REINTORC IN FUGA!!!!!!!!!!SI TOT CA IN ACELE VREMURI ROMANII VOR FI IARASI OMORITI SI SACRIFICATI PE ,,ALTARUL DEMOCRATIEI,, DE DATA ASTA!!!!!!!!!!!!APOI ,CAZUL CONDREA HEXY DEMONSTREAZA DIN PLIN CUM AM FOST EXTERMINATI INCEPIND CU VREMURILE MOROIULUI,APOI (si aici vine lovitura de gratie, data acestui popor care mereu a fost supus exterminarii-ma gindesc si la ceea ce puneau la cale extremistii unguri COCOLOSITI DE BOC SI MOROIU PENTRU VOTURI) CODEUS ALIMENTARIUM!!!!!!!!ROMANIEI I S/A REZERVAT  ROL DE COBAI,NUMAI IN ROMANIA(MERMELICA) S/A IMPLEMENTAT CU BUNAVOINTA MOROIULUI!!!!!!!!!(probabil nu o sa apara comentariul)

# DODI date 23 May 2016 21:12 +25

Acum începe să devină evident faptul ”căderii” aranjate, din afară, a lui Ponta de la alegeri și, ulterior, din fruntea guvernului. Totul pentru a se instala un guvern marionetă care să execute planurile gândite pentru români. Este clar. Uitați-vă la Codul Muncii, adoptat în 2005, în forță de marioneta PDL și care, acum se încearcă a fi impus francezilor. Dacă la noi a ținut figura, la alții e mai greu. ”Pas cu pas„ se încearcă punerea românilor în jugul european în care, pare-se, că ne-am cerut singuri. În speranța unui trai mai bun. Este adevărat că este mai bun, dar pentru alții, pentru noi va fi tot mai rău. Dacă nu ne trezim și mai acceptăm mult să ne conducă toți sfertodocții, ratații, repetenții, trădătorii și alogenii.

# Salvamar date 24 May 2016 10:16 +11

Doamna Pruna este de 6 luni la minister. cand s-a lansat procedura de achizitii de AUDIT, cum s-a selectat firma de audit, ce a continut caietul de sarcini, unde a fost publicata cererea de servicii de audit, cine a facut parte din Comisia de selectare a ofertelor, cat a durat auditul? Astia isi bat joc de noi pe banii nostri, contribuabilii romani.

# Gavrila Maricel date 24 May 2016 11:06 -12

   Nu vad ce este rau in a .lua toate masurile legale posibile, pentru stoparea coruptiei. Foarte bine ca se urmareste acest lucru. Eu zic sa nu mai plangem de mila politicienilor pentru ca, nu cred ca exista 5% dintre ei care sa nu fi comis niciun act asimilat faptelor de coruptie, mai ales Ponta. Nu ne este clar ca si cei tineri(politicienii) iau imediat naravurile celor batrani?!! Sunt de acord ca trebuie luati la intrebari dar nu se poate deodata. Pe rand, sa avem putintica rabdare, vorba lui nenea Iancu!  Asadar,....Felicitari DNA, felicitari Kovesi, felicitari tuturor procurorilor si judecatorilor competenti si onesti. Nu uitati ca, o parte din viitorul acestei tari sta in  responsabilitatea, onestitatea si probitatea voastra profesionala. Iar noi va vom sustine neconditionat, cu exceptia celor care pactizeaza cu coruptii sau comit abuzuri. Succes !

# Ghita Bizonu' date 24 May 2016 15:03 +3

Si vine va furniza softul ptr cursuriler alea on line? Si la ce pret? Si mai ales cine sunt audotorii aia ? Nu de lata dar recomdavrile lor mi se par in mare masura bugetivore si cu "dedicatie" .....Este chiar ciudata la la finalul docomentului cei e crai de la Asfintit nu isis pun semnatirile si titlurile ...

# Gogu date 24 May 2016 16:58 -2

Ați sărit ca arși când era posibil să vină un inginer ca ministru de justiție  !   Nu vă lua ciolanul, venea cu o logică nouă, necesară, dintr-un alt unghi se văd și alte fețe mai puțin vizibile (greu vizibile) !  Asta aveți  ! Interzicerea unui nou barou este admiterea monololului   !

# Ion date 25 May 2016 00:17 +1

Si ce zic consultantii externi si independenti de arderea pe rug?... Da' Kovesi si partenera ei Stanciu? Arderea pe rug e buna? Inchizitie de rit nou...

Adauga comentariu

:D :lol: :-) ;-) 8) :-| :-* :oops: :sad: :cry: :o :-? :-x :eek: :zzz :P :roll: :sigh:

DISCLAIMER

Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

EDITORIAL

Vorbe de fumoar

Vorbe de fumoar – 27.03.2024 – Oamenii s-au dus peste „Baronul Lamborghini” (Video)

+ DETALII

FACEBOOK

Utlimele comentarii
Cele mai citite
LUMEA JUSTITIEI
Arhiva