INCOMPETENTA DE DREAPTA II COSTA PE ROMANI – Presedintele Senatului Robert Cazanciuc: "Starea de urgenta si starea de alerta au comportat multiple aspecte neconstitutionale... Urmatoarea legislatura va debuta atipic, deoarece pandemia a pus la grea incercare nu numai oamenii, ci si toate institutiile... Sanatatea trebuie sa fie prioritatea zero a urmatoarei legislaturi si guvernari... In realitate, numarul testarilor este mic... Testarea in masa trebuie sa fie un obiectiv”

Scris de: Elena DUMITRACHE

04.12.2020 19:12
Vizualizari: 4909

 

Lumea Justitiei a realizat un interviu cu Robert Cazanciuc (foto), in prezent presedintele interimar al Senatului, fost ministru al Justitiei, fost procuror si, in acelasi timp, omul politic care in ultimii ani a avut reactii categorice atunci cand a fost vorba despre apararea intereselor Justitiei. In prezent il regasim in situatia in care candideaza pentru un nou mandat in functia de senator al Romaniei, ca reprezentat al Partidului Social Democrat – Organizatia Judeteana Giurgiu, calitate din care se angajeaza sa indeplineasca mai multe obiective precum:


 

- simplificarea legislatiei si sistematizarea ei clara, pe domenii;

-emiterea unei legi pentru rezolvarea problemei accesului deficitar al cetatenilor din mediul rural la serviciile de sanatate, sens in care va sustine infiintarea prin lege a Retelei Nationale de Centre Medicale Comunitare si a Retelei de Centre de Asistenta Medicala Ambulatorie de Specialitate;

-testarea in masa, data fiind pandemia de covid-19;

-dar si redeschiderea scolilor.


In cadrul interviului realizat de Lumea Justitiei, senatorul Robert Cazanciuc a vorbit deschis despre decizia de a renunta la magistratura pentru a ocupa demnitatea de ministru al Justitiei, urmata apoi de functia de senator, dar si despre masurile pe care Romania trebuie sa le adopte pentru redresarea economica si sociala.


Redam in continuare interviul realizat cu Robert Cazanciuc:


Domnule Cazanciuc, sunteti omul politic care a avut una dintre cele mai fulminante evolutii pe scena politica. In urma cu 7 ani, va dadeati demisia din magistratura pentru a fi numit in functia de ministru al Justitiei. Practic, renuntati la cariera de procuror de 17 ani pentru politica si ati facut-o din convingerea ca in calitate de ministru al Justitiei, functie pe care ati ocupat-o mai bine de doi ani si jumatate, veti putea schimba unele lucruri in Justitie. La 7 ani de la aceasta schimbare, ce va reprosati ca nu ati reusit sa faceti si care este proiectul cu care va mandriti cel mai mult?


Demisia din magistratura a fost un act de asumare a deciziei de a indeplini intr-un alt fel un proiect in care am crezut in urma cu mai bine de 30 de ani. Atunci am decis ca vreau sa urmez o cariera in Drept si am facut-o cu speranta ca voi putea contribui in realizarea unui echilibru social in care fiecare om care isi vede de viata lui va fi protejat in mod real de cei care nu au respect fata de lege, fata de conduita fireasca intr-o societate moderna. Astazi, gratie unei munci intense, pot sa vorbesc de 25 de ani de experienta in serviciul public, in toate cele trei puteri ale statului: judecatoreasca, executiva, legislativa.

Doua sunt lucrurile care pot fi punctate din cele realizate ca ministru: un program de investitii in infrastructura sistemului judiciar din toate judetele, care a presupus un efort institutional semnificativ al Ministerului Justitiei in parteneriat cu Ministerul Dezvoltarii - Compania Nationala de Investitii. Proiectul de suflet din aceasta perspectiva ramane, insa, Cartierul Justitiei din Bucuresti.

Un alt reper al mandatului cred ca va ramane dialogul real cu sistemul judiciar si Parlamentul, ceea ce a permis alocarea unui buget de investitii semnificativ mai mare fata de anii anteriori si legi care sa raspunda nevoilor sistemului judiciar si tuturor cetatenilor deopotriva.

Ca ministru al Justitiei, am mers prin toata tara, am vazut toate tribunalele din Romania, am stat de vorba in mod direct cu peste 2000 de judecatori si procurori. Mi-aduc aminte ca la inceputul mandatului, oamenii priveau cu rezerva prezenta ministrului Justitiei in instante si parchete, iar la finalul mandatului, nu reuseam sa dau curs invitatiilor primite. Dupa primele 6 luni de zile, oamenii au putut observa ca dupa fiecare vizita a ministrului Justitiei, se schimba ceva si atunci au capatat incredere in acest tip de dialog care a adus o schimbare in bine. Nu stiu cati oameni stiu ca, spre exemplu, la Lehliu, judecatoria impartea sala de judecata cu cea de consiliu, la Targoviste sala de judecata era intr-o fosta cantina din care se mai vedea inca vechea gresie sau la Craiova, unde erau 14 judecatori intr-un birou si au improvizat „birouri” de termopan pe holurile tribunalului. Am cautat solutii pe termen scurt si mai ales pe termen lung, care sa schimbe din temelii infrastructura si imi aduc aminte de mutarea judecatoriei Buzau intr-un mall care a fost primita cu oarecare rezerve, dar care atunci cand a fost finalizata a convins prin conditiile civilizate, moderne pe care le oferea tuturor.

Proiectul de buget l-am construit prin dialog cu membrii CSM, care, de multe ori, au mers impreuna cu mine la vizitele facute in tara. Lucrul pe care nu l-am putut realiza si care si astazi ma mahneste este faptul ca nu am reusit sa modificam structura bugetului Uniunii Europene pentru a aloca fonduri europene pentru reabilitarea penitenciarelor din Romania. Desi am reusit ca impreuna cu ministrul italian al Justitiei sa initiem un demers catre Bruxelles pentru a realiza aceasta finantare. In 2015, 12 ministri ai Justitiei au semnat o scrisoare catre Comisia Europeana prin care au cerut aceasta finantare. Din cate stiu, in istoria postdecembrista a Romaniei, o singura data in relatia cu Republica Moldova, o initiativa a Romaniei a fost sprijinita de un numar atat de mare de state membre ale UE prin semnaturii la nivel de ministru. Din pacate, schimbarea de guvern din 2015 si lipsa de viziune si intelegere a realitatii romanesti a fostului prim ministru Ciolos au facut ca acest masiv sprijin diplomatic pe care Romania l-a primit,sa fie pierdut. in mandatul de senator, am continuat ceea ce am reusit in mandatul de ministru al Justitiei si anume consolidarea profesiei si statutului avocatului. M-a bucurat faptul ca de fiecare data cand am fost invitat la evenimete organizate de avocatii sa fie amintite actiunile de sprijin care au contribuit la cresterea prestigiului profesiei de avocat. Ma bucura si faptul ca intentia noastra de a reflecta rolul si locul avocatului in statul de drept precum si principiul egalitatii de arme isi vor gasi expresia si in modul in care se va edifica si functiona Cartierul pentru Justitie.

In acest mandat de senator am initiat mai multe acte normative adoptate ambele camere ale Parlamentului fara nici un vot impotriva. As mentiona legea 212/2018 privind Contenciosul Adminstrativ elaborata si adoptata dupa o atenta consultare cu magistratii, avocatii si toate grupurile parlamentare lege care am contribuit la solutionarea celor doua mari probleme care apasa cetateanul si sistemul judiciar : durata proceselor si practica neunitara.



Candidati pentru al doilea mandat de senator. Care sunt obiectivele dvs in acest mandat si cum vedeti urmatoarea structura parlamentara?


Cred ca viitoarea structura parlamentara va fi echilibrata ca distributie a locurilor si ma astept la un avans al PSD pe fondul iluziilor pierdute in ultimul an de guvernare PNL, partid care promitea o mare reforma morala a societatii, dar care nu a reusit sa livreze decat clientelism partinic, haos, confuzie si amenintare la viata normala a romanilor, de zi cu zi. Cei care i-au crezut si si-au pus mari sperante in ei sunt deziluzionati – acesta este cuvantul potrivit – pentru ca PNL a vandut iluzii.

Urmatoarea legislatura va debuta atipic, deoarece pandemia a pus la grea incercare nu numai oamenii, ci si toate institutiile - statul si capacitatea sa de a furniza siguranta sanitara si economica, de a sprijini oamenii afectati de criza prin care trece toata lumea. Cred ca insusi termenul de stat social – atributul consacrat de Constitutie la art 1 alin (3) a fost supus unui test:

In drumurile mele prin tara, vad oameni ingrijorati care au nevoie de certitudini, cauta refugii de incredere pe care, din pacate, guvernul nu le-a oferit cu generozitate. Sunt convins ca modul in care gestionam aceasta criza va influenta o generatiile urmatoare. Paradoxal, pandemia ne ofera sansa de a renegocia contractul social dintre statul roman si cetatenii sai, dupa ce, in ultimii ani, dar mai ales in anul pandemiei, aceasta relatie s-a deteriorat.

Cred ca aici responsabilitatea revine atat institutiilor statului, cat si cetatenilor: Starea de urgenta si starea de alerta au comportat multiple aspecte neconstitutionale si prin care s-a vazut clar ca guvernul nu are capacitatea de a se achita riguros de obligatia de a emite reguli coerente si aplicabile de comportament social pe care, mai apoi, cetatenii sa le respecte. Legea simpla, clara, aplicabila, are consecinte asupra vietilor noastre, cu tot ce inseamna impactul asupra sanatatii, economiei, locurilor de munca, veniturilor, sperantei de viata in ultima instanta. De aceea, fara o asanare normativa, fara simplificarea legislatiei si sistematizarea ei clara, pe domenii - pe de o parte si fara o educatie a populatiei pentru spiritul legilor - pe de alta parte, nu vom depasi aceasta criza de incredere intr-o perioada scurta de timp. Iata primul meu obiectiv, la care, pot sa spun ca deja lucrez pe acest final de mandat.

Al doilea obiectiv este ca, alaturi de colegii mei, sa propun un proiect de lege pentru a rezolva problema accesului deficitar al cetatenilor din mediul rural la serviciile de sanatate. Voi sustine infiintarea prin lege a Retelei Nationale de Centre Medicale Comunitare si a Retelei de Centre de Asistenta Medicala Ambulatorie de Specialitate. Cred ca toata lumea intelege ca sanatatea trebuie sa fie prioritatea zero a urmatoarei legislaturi si guvernari. In Romania, este o problema cu accesul deficitar al cetatenilor din mediul rural la serviciile de sanatate. Romanii nu trebuie sa mai fie izolati de sistemul medical din municipiu si din tara. Pentru o mai buna gestionare a pandemiei si o situatie clara a raspandirii virusului, testarea in masa trebuie sa fie un obiectiv. Trebuie sa facem si noi in Romania ce fac celelalte tari europene. In realitate, numarul testarilor este mic pentru ca sistemele medicale din judete nu au capacitatea de a preleva si prelucra probe.

Al treilea obiectiv va fi redeschiderea scolilor, dar nu ca proiect pe termen scurt. Educatia trebuie privita ca un tezaur de care trebuia avut grija si transmis din generatie in generatie. Este nevoie de un dialog real, fara partizanate si orgolii. Investitia in scoala poate pune bazele unui proiect de tara care sa influenteze in mod real societatea romaneasca, pentru zeci de ani de aici incolo. Ca si in materie legislativa, atunci cand vrei sa faci legi bune, clare, usor de inteles si aplicat, trebuie sa pornesti de la cunoasterea reala, profunda a domeniului pe care vrei sa il reglementezi. Din pacate, cred ca, pentru noi romanii, cea mai dificila problema de rezolvat este sa radiografiem corect starea actuala a sistemului educational romanesc. Insa vom fi fortati de consecintele pandemiei sa ne aplecam asupra sistemului educational la modul profund.


Si pentru ca vorbim despre democratie si despre modul de functionare a institutiilor statului si despre rolul fiecarei puteri in stat, luati in calcul suspendarea presedintelui Romaniei dupa alegerile parlamentare, date fiind gravele atingeri aduse Constitutiei de Klaus Werner Iohannis in ultimii ani?

Faptul ca s-au emis peste 200 de ordonante de urgenta arata ca valorile statului de drept pe care PNL le-a clamat au fost doar un slogan. Zeci de ordonante de urgenta emise intr-o singura noapte fara niciun fel de dezbatere, cel mai mare numar de ordonante emis vreodata de un guvern, numiri la varful parchetelor facute in ciuda avizului negativ al CSM si Comisiei de la Venetia sunt fapte care i-au determinat pana si pe prietenii populari europeni sa consemneze negru pe alb abuzurile actualei puteri in raportul Comisiei Europene. Ii putem ajuta, pentru a face o radiografie corecta a statului de drept din Romania, punandu-le la dispozitie, daca nu le au deja si le ignora, decizii ale CSM prin care se constata atacuri la adresa justitiei din partea actualei puteri. Chiar si presedintele a fost taxat de CSM. In plus, atacul pe fata al lui Orban la adresa unor institutii fundamentale precum CCR sau Avocatul Poporului, atunci cand au pronuntat decizii nefavorabile actualei puteri, sunt inadmisibile intr-un stat de drept.

Suspendarea presedintelui nu este o solutie, dar compromiterea articolul 80 din Constititie care statueaza rolul de medioator al Presedintelui va trebui avuta in vedere la o eventuala modificare a Constitutiei, astfel incat un comportament care se abate de la acest rol sa poata fi sanctionat in mod real. Presedintele Iohannis s-a trasformat in agent electoral al PNL, in loc sa isi respecte rolul constitutional de a reprezenta statul roman si a garanta respectarea Constititiei in ansamblul sau.

Ma astept ca presedintele sa puna in dificultate PSD-ul, insa rezultatul alegerilor nu poate fi eludat. Sunt convins ca formarea oricarei majoritati parlamentare va depinde de PSD si nu cred ca se indoieste cineva de capacitatea noastra de dialog politic, de a forma aliante si coalitii.

 


La acest moment are PSD un program guvernamental pentru Justitie, la fel cum a avut in 2016? Va intreb acest lucru pentru ca aceastei campanie, dincolo de anormalitatea cu care s-a desfasurat (din cauza pandemiei de COVID-19) i-a lipsit tocmai dezbatere pe proiecte pe care fiecare partid si le asuma odata cu ajungerea la putere.


DA. PSD are program de guvernare in domeniul justitiei structurat in 4 mari capitole:

1. Justitie pentru cetateni, centrat in jurul urmatorului principiu: Romania este stat de drept, democratic si social, in care demnitatea omului, drepturile si libertatile cetatenilor, libera dezvoltare a personalitatii umane, dreptatea si pluralismul politic reprezinta valori supreme. Justitia reprezinta aceea putere a statului chemata sa furnizeze un serviciu public, partile avand dreptul la un proces echitabil si la solutionarea cauzelor intr-un termen rezonabil;

2. Justitie pentru mediul de afaceri, care se fundamenteaza pe rolul esential al justitiei in dezvoltarea economica - in acest scop, justitia trebuie sa demonstreze calitate, eficienta si transparenta, elemente cheie in buna functionare a vietii noastre economice;

3. Legislatie nationala la standarde europene bazata pe obligatia statului de a face accesibila LEGEA tuturor beneficiarilor sai, de a revizui cadrul nostru legislativ sa fie cat mai inteligibil si mai previzibil, asigurand astfel intelegerea normei ca prima premisa a aplicarii corecte si a prevenirii incalcarii legii;

4. Organizarea si infrastructura sistemului judiciar, in care propunem masuri de finantare si dezvoltare a infrastructurii sistemului judiciar si de organizare a acestuia, cu aplicarea corecta a principiului separatiei puterilor in stat, ca o garantie pentru independenta functionare a magistratilor si, finalmente, ca o garantie pentru organizarea functionala a statului de drept.

Puteti consulta in detaliu acest program, aici: https://www.psd.ro/wp-content/uploads/2020/11/Programul-de-guvernare-al-PSD-pentru-Justi%C8%9Bie.pdf

 

 


Comandat de PSD Organizatia Judeteana Giurgiu,

Executat de Jurindex Media SRL,

Cod mandatar coordonator 11200020

Comentarii

# Gică contra sistemului date 5 December 2020 15:13 +3

Karol I închipuit asta, mai are multe bla bla-uri de spus? Legile la care face referire nu au fost date cu concursul PSD-ului? Dar legea repatrierii aurului, ce s- a ales de ea? Cât au condus el și Ciolacu camerele Parlamentului a scos Iohanis ce legi a vrut. Este psdist sau este omul sistemului? Întreb și eu. Cat electorat are de ocupa funcția pe care o are? Nu-i e jenă ca ocupa locul unui senator mult mai îndreptățit de cât el? Își vor da demisia, el și Ciolacu, după dezastrul PSD la alegeri? ca șef la Senat nu mai pupa!

Adauga comentariu

:D :lol: :-) ;-) 8) :-| :-* :oops: :sad: :cry: :o :-? :-x :eek: :zzz :P :roll: :sigh:

ATENTIE

Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate.

Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii