26 April 2024

"In mintea stramba si lucrul drept se stramba"
- parintele Arsenie BOCA

IOHANNIS CEL NUL – Europarlamentarul Cristian Terhes desfiinteaza decretele prin care presedintele Klaus Iohannis a instituit si prelungit starea de urgenta: „Risca sa fie lovite de nulitate absoluta pentru ca Presedintele nu a invocat temeiul legal precis de emitere a acestor decrete... Prin aceasta sunt lovite de nulitate absoluta si toate actele subsecvente... Pentru verificarea legalitatii masurilor dispuse, mentionarea in decret a temeiului legal precis este fundamentala”

Scris de: Valentin BUSUIOC | pdf | print

16 April 2020 13:44
Vizualizari: 6713

Risca sa se aleaga praful cu gratie de cele doua decrete emise de catre presedintele Klaus Iohannis (foto 1): de instituire, respectiv de prelungire a starii de urgenta. Motivul? Werner nu a fost in stare sa citeasca Ordonanta de urgenta nr. 1/1999 privind regimul starii de asediu si regimul starii de urgenta, care il obliga sa precizeze temeiul legal al recurgerii la asemenea masuri extraordinare.



Devastatoarea analiza ii apartine europarlamentarului PSD Cristian Terhes (foto 2), cel care il face praf pe Iohannis parcurgand pas cu pas articolele OUG 1/1999 (vezi facsimil).

Inainte sa va prezentam ampla argumentatie a eurodeputatului, precizam ca elementul care il poate darama pe Werner se gaseste la art. 14 din ordonanta de urgenta mentionata, care stipuleaza ca decretul de instituire a starii de asediu sau a starii de urgenta trebuie sa prevada urmatoarele: a) motivele care au impus instituirea starii.

Sigur ca vorbim despre spiritul, iar nu despre litera ordonantei, dar esentialul ramane: nu excludem posibilitatea ca o instanta de contencios administrativ sa anuleze ambele decrete prezidentiale. Ramane doar sa vedem daca mai exista romani curajosi, in stare sa infrunte tentativa de dictatura prezidentiala.

 



Redam mesajul postat de Chris Terhes pe Facebook miercuri, 15 aprilie 2020:


Decretul Presedintelui Iohannis de instituire a starii de urgenta, precum si decretul de prelungire a acestei stari risca sa fie lovite de nulitate absoluta pentru ca Presedintele nu a invocat temeiul legal precis de emitere a acestor decrete!

Prin Decretul 195 din 16 martie 2020 Presedintele Iohannis a instituit pentru 30 de zile starea de urgenta pe intregul teritoriu al Romaniei. Masura a fost apoi incuviintata de Parlament.

http://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocumentAfis/223831

Ulterior, prin Decretul 240 din 14 aprilie 2020 Presedintele Iohannis a prelungit, incepand cu data de 15 aprilie, cu inca 30 de zile starea de urgenta pe intregul teritoriu al Romaniei. Parlamentul nu s-a pronuntat inca pe aceasta masura.

http://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/224849

Conform expunerii de motive, cele doua decrete au fost date "in temeiul prevederilor art. 93 alin. (1), ale art. 100 din Constitutia Romaniei, republicata, si ale art. 3 si art. 10 [si art. 15 - in cazul Decret 240/2020 - n.m.] din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/1999 privind regimul starii de asediu si regimul starii de urgenta, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 453/2004, cu modificarile si completarile ulterioare".

Art. 3 din OUG 1/1999 prevede urmatoarele:

"Starea de urgenta reprezinta ansamblul de masuri exceptionale de natura politica, economica si de ordine publica aplicabile pe intreg teritoriul tarii sau in unele unitati administrativ-teritoriale care se instituie in URMATOARELE SITUATII:

a) existenta unor pericole grave actuale sau iminente privind securitatea nationala ori functionarea democratiei constitutionale;

b) iminenta producerii ori producerea unor calamitati care fac necesara prevenirea, limitarea sau inlaturarea, dupa caz, a urmarilor unor dezastre".

Dupa cum vedeti, in acest articol e vorba despre doua situatii distincte in care se poate institui starea de urgenta.

Distinctia dintre cele doua situatii este importanta, deoarece in functie de litera invocata, a) sau b), se pot aplica o serie de masuri, diferite pentru fiecare caz in parte.

Astfel, art. 18 din OUG 1/1999 detaliaza ce se intampla in cazul instituirii starii de urgenta in baza art. 3 lit. a), iar art. 19 din aceeasi ordonanta detaliaza ce se intampla in cazul instituirii stariii de urgenta in baza art. 3 lit. b).

Aici gasiti textul complet al OUG 1/1999, unde puteti vedea ce contin art. 18 si 19:

http://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocumentAfis/218166

Mai mult, articolul 26 din OUG 1/1999 stabileste distinct CE masuri se pot dispune in cazul celor doua stari de urgenta, gravitatea acestora fiind vizibil diferita in cazul art. 3 lit. a) fata de lit. b).

Art. 26

(1) Pe durata starii de urgenta, instituita in temeiul art. 3 lit. a), se pot dispune urmatoarele:

a) aplicarea planurilor aprobate, conform dispozitiilor prezentei ordonante de urgenta si ale decretului de instituire;

b) organizarea si asigurarea cu prioritate a transporturilor, comunicatiilor, produselor, resurselor si infrastructurii pentru nevoile fortelor destinate apararii;

c) inchiderea frontierei de stat, in intregime sau in zona in care a fost instituita starea de urgenta, intensificarea controlului la punctele de trecere a frontierei care raman deschise, precum si supravegherea frontierei pe toata lungimea sa.

d) rechizitionarea de bunuri, potrivit legii.

(2) Pe durata starii de urgenta, instituita in temeiul art. 3 lit. b), autoritatile si institutiile publice, operatorii economici si populatia sunt obligate sa respecte si sa aplice prevederile legale speciale pe domeniu, precum si masurile dispuse de autoritatile competente.”

De aceea, pentru verificarea legalitatii masurilor dispuse, mentionarea in decret a temeiului legal precis este fundamentala.

Acesta este si motivul pentru care, de altfel, art. 14 din OUG 1/1999 prevede explicit ca:

"Decretul de instituire a starii de asediu sau a starii de urgenta TREBUIE sa prevada urmatoarele:

a) motivele care au impus instituirea starii;".

Motivele sunt justificate in fapt si in drept, or tocmai temeiul de drept nu a fost precizat de Presedintele Iohannis in cele doua decrete.

A instituit si prelungit Presedintele Iohannis starea de urgenta in baza art. 3 lit. a) sau lit. b) din OUG 1/1999?

Nu stim, pentru ca el a precizat ca instituie si prelungeste starea de urgenta doar in baza art. 3, fara a preciza litera de la articol.

In lipsa acestei motivari explicite in drept a temeiului in baza carei litere de la art. 3 din OUG 1/1999 Presedintele a instituit, iar apoi a prelungit starea de urgenta, cele doua decrete risca sa fie lovite de nulitate absoluta, iar prin aceasta sunt lovite de nulitate absoluta si toate actele subsecvente.

Ii las pe altii sa justifice daca si cum se mai poate "corecta" viciul din Decretul 194/2020, prin care Presedintele a instituit starea de urgenta.

Dat fiind, insa, ca Decretul 240/2020 de prelungire a starii de urgenta nu a fost inca incuviintat de Parlament, Presedintele ar trebui sa amendeze acest decret si sa precizeze explicit in baza carei litere de la art. 3 din OUG 1/1999 a emis decretul.

Daca Decretul 240/2020 ramane cum e acum, fara mentionarea temeiului precis de la art. 3 din OUG 1/1999, se vulnerabilizeaza si risca a fi compromise toate masurile luate pana acum.

Comentarii

# Statistica ! date 16 April 2020 14:07 -19

In Romania.exista statistic locasuri de cult ortodoxe un numar de 16.500 .Daca un preot + un dascal + 5 voluntari vor avea dreptul legal de a raspandi " sfanta.lumina " la un singur lacas , se ajunge la un TOTAL de 115.500 persoane care vor intra in CONTACT cu po******tia din Romania ( adica vor BANTUII in VOIE ). CINE VA RASPUNDE pentru NOTA de PLATA !!...??

# indignata date 16 April 2020 14:12 +2

Totul este inutil pentru ca parlamentarii de la PSD, care sunt cei mai multi si care n-au sira spinarii, si ar dori sa stea cu fundul in doua barci, cu piciorul in doi pantofi, in acelasi timp, nu se poate, deci vor vota pentru. Politicienilor nu le pasa nici de logica nici de parerile specialistilor , nu au nici macar bun simt ca sa gandesca , sa puna in balanta posibilele morti ce-ar mai putea sa apara in comparatie cu milioanele care-or sa ramana si sa moara de foame."Ori e laie, ori balaie, sunteti barbati, ori snopi de paie", pesedistilor, in frunte cu lalaitul de Ciolac ? Ganditi-va, tampitilor de pesedisti ca batranii au prescriptii de la doctori sa se miste cat mai mult, sa stea cat mai mult la aer si la soare pentru artritele si artrozele lor. V-ati gandit o secunda , macar ca va transformati in calaii atator oameni in varsta,ale caror membre se vor atrofia daca nu se pot misca. Nu. Faceti-l pe Iohanis sa castige. Votati-i nemerniciile.

# Foxzy date 16 April 2020 14:36 0

Iata dovada marii minciuni planetare: https://saccsiv.wordpress.com/2020/04/16/mortii-au-vorbit-iata-dovada-mascaradei-covid-19/

# Foxzy date 16 April 2020 14:43 +4

Un doctor care a completat sute de certificate de deces explică mecanismul prin care cineva care a murit din orice cauză, dar a fost „testat pozitiv” pentru Covid-19, este declarat ca fiind mort datorită virusului. Ghilimelele sunt pentru că testul PCR (polymerase chain reaction), nu determină prezența virusului, ci a antigenilor produși de organism pentru oricare dintre virusurile din familia Corona. Deci ești practic imun la virus (prezența antigenilor), dar totuși vei fi declarat ca „purtător de Coronavirus”. Asta știință https://eufrosin.wordpress.com/2020/04/15/cum-se-moare-de-covid-19-indiferent-de-adevarata-cauza-a-mortii/

# imun/teanu date 16 April 2020 16:06 +2

Nul? Adica zero? Corect ar fi zero-zero. Care scris si "OO", in locuri de situatii extrema. Cum si un organ poate fi, dar de supravietuire, adaptat "contra naturii", in realitatea noastra foarte reala totusi EL,"Io!", se xxxx pe noi. Pai, pana cand acceptam!

# Augias date 16 April 2020 16:40 +5

Catre "statistica" care moare de grija cifrelor. E bine sa stii ca asemenea ateilor ( ca tine!) si crediciosii au drepuri si liberati constitutionale. Tie nu ti se cere absolut nimic. Tu nu primi Sfanta Lumina, ramai in intunericul tau.

# Statistic ! date 16 April 2020 19:58 +3

Doua lucruri sunt infinite , UNIVERSUL si PROSTIA UMANA ....!!. Einstein.

# CD date 16 April 2020 23:35 +3

E a N'spea oara cand persoane care nu sunt specialisti in drept sezizeaza incalcari flagrante ale legilor si Constitutiei facute de Iohanis si gasca/guvernul lui, de parca Comisia Juridica a Parlamentului este constituita din moase si frizeri, sau poate chiar asa si este. Bravo europarlamentarului Cristian Terhes care sta demult cu ochii pe Iohanis si gasca lui si'i pune la colt. Dar oare trebuie ca un preot din SUA, intors in tara, sa ne pazeasca pe noi de incompetenta si slugarnicia scarnava a parlamentarilor romani? Kolonie, kolonie "dar e prea ca la tara", scuzati care tara, e tot kolonie.

Adauga comentariu

:D :lol: :-) ;-) 8) :-| :-* :oops: :sad: :cry: :o :-? :-x :eek: :zzz :P :roll: :sigh:

DISCLAIMER

Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

EDITORIAL

Vorbe de fumoar

Vorbe de fumoar – 26.04.2024 – Sute de posturi de procurori, scoase la concurs

+ DETALII

FACEBOOK

Utlimele comentarii
Cele mai citite
LUMEA JUSTITIEI
Arhiva