LOVITURA LUI ISARESCU – Nucleara: CCR a declarat neconstitutionala legea ce obliga la depunerea declaratiei pe propria raspundere privind necolaborarea cu Securitatea. Exceptia a fost ridicata de guvernatorul BNR Mugur Isarescu in procesul cu CNSAS. Categorii profesionale vizate: guvernatorul BNR si sefii bancilor comerciale, Avocatul Poporului, membrii CNA, sefii Curtii de Conturi, judecatorii si procurorii, judecatorii CCR, revolutionarii, liderii de partide, sindicate si patronate (Minuta)

Scris de: Valentin BUSUIOC

23.11.2021 16:49
Vizualizari: 10372

Guvernatorul Bancii Nationale a Romaniei, Mugur Isarescu (foto), a dat o lovitura de proportii astronomice la Curtea Constitutionala marti, 23 noiembrie 2021. CCR a admis sesizarea lui Isarescu si a constatat neconstitutionala legea care ii obliga pe seful BNR si pe detinatorii a numeroase alte functii si demnitati publice sa depuna declaratia pe propria raspundere privind necolaborarea cu Securitatea. In plus, este vorba si despre persoane din mediul privat, precum si despre revolutionarii din 1989. De asemenea, a fost declarata neconstitutionala prevederea legala referitoare la obligatia Consiliului National pentru Studierea Arhivelor Securitatii (CNSAS) de a declansa verificari fata de aceste persoane.



Ne referim, de exemplu, la sefii bancilor comerciale, Avocatul Poporului, membrii Consiliului National al Audiovizualului, sefii Curtii de Conturi, judecatorii si procurorii, judecatorii Curtii Constitutionale a Romaniei, liderii de partide, sindicate si patronate, rectorii si decanii (inclusiv ai universitatilor private), membrii Consiliului Legislativ, precum si cei ai consiliilor de administratie de la radioul si televiziunea publice. In aceasta categorie intra si preotii si ierarhii Bisericii Ortodoxe Romane si ai celorlalte culte religioase, insa acolo declaratiile pe propria raspundere nu sunt obligatorii, ci sunt depuse doar „la cererea reprezentantilor cultului religios de care acestia apartin” (detalii mai jos).

Totusi, instanta de contencios constitutional a respins exceptia legata de definitia legala a colaboratorului Securitatii (art. 2 lit. b teza I din OUG 24/2008): „In intelesul prezentei ordonante de urgenta, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarea semnificatie: colaborator al Securitatii - persoana care a furnizat informatii, precum note si rapoarte scrise, prin care se denuntau activitatile sau atitudinile potrivnice regimului totalitar comunist si care au vizat ingradirea drepturilor si libertatilor fundamentale ale omului”.

Mentionam ca Mugur Isarescu a ridicat exceptia de neconstitutionalitate la Curtea de Apel Bucuresti in dosarul nr. 2800/2/2020, unde contesta raportul prin care CNSAS cere ca instanta sa constate calitatea lui Isarescu de colaborator al Securitatii, cu numele de cod „Manole”. La 14 mai 2021, judecatoarea CAB Melania Bejenar a suspendat judecata pana la pronuntarea Curtii Constitutionale. Totusi, CCR a pronuntat decizia de marti conexand si alte exceptii, ridicate in procese de la tribunalele Bucuresti si Timis.


Iata minuta CCR din cauza nr. 747D/2019:


In data de 23 noiembrie 2021, Curtea Constitutionala, in cadrul controlului legilor posterior promulgarii, a decis:

I. Cu majoritate de voturi, a admis exceptia de neconstitutionalitate si a constatat ca Legea nr.161/2019 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.24/2008 privind accesul la propriul dosar si deconspirarea Securitatii este neconstitutionala in ansamblul sau. Prin aceeasi decizie, cu unanimitate de voturi, Curtea a respins, ca neintemeiata, exceptia de neconstitutionalitate si a constatat ca prevederile art.2 lit.b) teza intai din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.24/2008 privind accesul la propriul dosar si deconspirarea Securitatii sunt constitutionale in raport cu criticile formulate.

Pentru a pronunta aceasta solutie, Curtea a retinut ca Legea nr.161/2019, act normativ modificator al Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.24/2008, nu a infiintat o autoritate administrativa autonoma si nici nu a reglementat atributiile unei atare autoritati, ci a reglementat aspecte care tin de organizarea si functionarea CNSAS. Asadar, exigenta constitutionala privind reglementarea prin lege organica vizeaza doar statutul CNSAS de autoritate administrativa autonoma, astfel incat adoptarea Legii nr.161/2019, in mod eronat, ca lege organica incalca prevederile constitutionale privind bicameralismul functional al celor doua Camere ale Parlamentului, precum si pe cele ale art.117 alin.(3) privind infiintarea autoritatilor administrative autonome.

Avand in vedere jurisprudenta instantei de contencios constitutional, precum si faptul ca art.12 ind.1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.24/2008 a fost introdus in corpul actului normativ prin Legea nr.161/2019, a carei neconstitutionalitate in ansamblu a fost retinuta fata de temeinicia motivelor de neconstitutionalitate extrinseca, Curtea a constatat ca nu mai este cazul sa examineze criticile de neconstitutionalitate intrinseca cu privire la art.12 ind.1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.24/2008”.


Redam pasajele din OUG 24/2008 introduse de Legea 161/20129 si desfiintate acum de CCR:


- „Articolul 5^1

(1) Persoanele care au fost numite sau alese in una dintre demnitatile ori functiile prevazute la art. 3 lit. i)-y) si cele care detin titlul de luptator pentru victoria Revolutiei din decembrie 1989, cu exceptia celor care, la data de 22 decembrie 1989, nu implinisera varsta de 16 ani, fac o declaratie pe propria raspundere, conform modelului prevazut in anexa la prezenta ordonanta de urgenta, in sensul ca au avut sau nu calitatea de lucrator al Securitatii sau de colaborator al acesteia. Verificarea calitatii de lucrator al Securitatii ori de colaborator al acesteia se face la cererea persoanelor interesate si/sau a autoritatilor, institutiilor prevazute la art. 3.

(2) Declaratia prevazuta la alin. (1) se depune la seful institutiei / autoritatii / asociatiei / fundatiei care numeste sau la institutia / autoritatea care valideaza numirea ori emite titlul de luptator pentru victoria Revolutiei din decembrie 1989 si va fi transmisa Consiliului National pentru Studierea Arhivelor Securitatii, la cererea acestuia, din momentul inregistrarii unei cereri de verificare a titularului declaratiei pe propria raspundere”;

- „Articolul 12^1

In conditiile in care, ulterior emiterii unei decizii de neapartenenta sau de necolaborare cu Securitatea, in temeiul Legii nr. 187/1999, cu modificarile si completarile ulterioare, sau ulterior emiterii unei adeverinte, potrivit prevederilor prezentei ordonante de urgenta, directia de specialitate identifica informatii care nu au mai fost supuse analizei Colegiului Consiliului National pentru Studierea Arhivelor Securitatii, se va aplica in mod corespunzator procedura de verificare prevazuta in prezenta ordonanta de urgenta, atat din oficiu, pentru persoanele care candideaza la alegerile prezidentiale, generale, locale, pentru Parlamentul European, pentru persoanele care sunt prevazute la art. 3 lit. b)-h^1), art. 4, cat si la cerere, pentru oricare dintre persoanele care ocupa demnitatile sau functiile mentionate la art. 3, in conformitate cu prevederile prezentei ordonante de urgenta”;

- „Articolul 12^2

In conditiile in care, ulterior respingerii prin hotarare judecatoreasca definitiva sau, dupa caz, irevocabila a unei actiuni in constatarea calitatii de lucrator sau de colaborator al Securitatii, directia de specialitate identifica informatii care nu au mai fost supuse analizei Colegiului Consiliului National pentru Studierea Arhivelor Securitatii, se va aplica in mod corespunzator procedura de verificare prevazuta in prezenta ordonanta de urgenta, atat din oficiu, pentru persoanele care candideaza la alegerile prezidentiale, generale, locale, pentru Parlamentul European, pentru persoanele care sunt prevazute la art. 3 lit. b)-h^1), art. 4, cat si la cerere, pentru oricare dintre persoanele care ocupa demnitatile sau functiile mentionate la art. 3, in conformitate cu prevederile prezentei ordonante de urgenta”.


Prezentam categoriile de persoane vizate mai sus, la art. 3 lit. i-z:


i) personalul diplomatic si consular;

j) Avocatul Poporului si adjunctii acestuia;

k) membrii in Consiliul National al Audiovizualului;

l) judecatorii si magistratii-asistenti de la Inalta Curte de Casatie si Justitie si de la Curtea Constitutionala, procurorii de la Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, inclusiv cei din cadrul Directiei Nationale Anticoruptie si ai Directiei de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism, judecatorii, procurorii si prim-grefierii de la instantele si parchetele civile si militare;

m) personalul cu functii de conducere, cu exceptia celui prevazut la lit. c), din Ministerul Internelor si Reformei Administrative, precum si ceilalti ofiteri si subofiteri/agenti din Ministerul Internelor si Reformei Administrative;

n) presedintele, vicepresedintii si consilierii de conturi din cadrul Curtii de Conturi; persoanele cu functii de conducere, la nivel national si judetean, in Garda Financiara si in organele vamale;

o) presedintele si presedintele de sectie la Consiliul Legislativ, membrii Consiliului Legislativ, ai Consiliului National de Integritate, presedintele si vicepresedintele Agentiei Nationale de Integritate, persoanele cu functii de conducere din Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului si din Agentia Nationala a Functionarilor Publici, presedintii si membrii Consiliului Concurentei, ai Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare, ai Institutului National de Statistica si ai Agentiei Nationale de Cadastru si Publicitate Imobiliara;

p) membru in consiliile de administratie ale societatilor publice de radio si de televiziune, actionar, administrator, director, redactor-sef, redactor in serviciile publice ori private de televiziune, radio sau presa scrisa, analistii politici si asimilatii acestora;

q) guvernatorul Bancii Nationale a Romaniei, presedinte, vicepresedinte de banca si membrii consiliului de administratie din sectorul bancar;

r) membru, membru corespondent, membru de onoare sau secretar general al Academiei Romane ori, dupa caz, secretar al academiilor de ramura;

s) rectorul, prorectorul, secretarul stiintific al senatului universitar, decanul, prodecanul, secretarul stiintific de facultate si sefii de catedra din institutiile de invatamant superior de stat si private;

ș) inspector general sau adjunct, inspector de specialitate al inspectoratului scolar judetean, director de liceu ori de grup scolar, precum si director in institutiile de cultura, la nivel national, judetean, municipal si local;

t) presedinte, vicepresedinte, secretar general si ceilalti membri ai organelor de conducere statutare ale partidelor politice, la nivel national, judetean si local, sau ai unei organizatii neguvernamentale si asimilatii acestor functii;

ț) personalul militar si civil cu functii de conducere, cu exceptia celui prevazut la lit. c), din Ministerul Apararii si din statele majore ale categoriilor de forte ale armatei, conform nomenclatoarelor de functii, precum si comandantii de unitati sau echivalente;

u) ierarhii si sefii cultelor religioase recunoscute de lege, pana la nivel de preot inclusiv, precum si asimilatii lor de la parohiile din tara si din strainatate, la cererea reprezentantilor cultului religios de care acestia apartin;

v) presedinte, vicepresedinte si secretar general de organizatii patronale si sindicale reprezentative la nivel national si asimilatii acestor functii, precum si ceilalti membri ai conducerilor executive respective;

w) director al directiei de posta si telecomunicatii, sefi de serviciu de posta si de telecomunicatii, sefi de centrala telefonica;

x) persoanele cu functie de conducere din directiile sanitare judetene, din directiile judetene de sanatate publica si a municipiului Bucuresti, din Colegiul Medicilor din Romania, din casele de asigurari de sanatate, directorii de spitale, precum si medicii psihiatri, anatomo-patologi si legisti;

y) persoanele cu functii de conducere, inclusiv membru al consiliului de administratie in regii autonome, companii si societati nationale, societati comerciale avand ca obiect activitati de interes public sau strategic, precum si membrii conducerii fundatiilor, asociatiilor si filialelor care activeaza pe teritoriul Romaniei, inclusiv fondatorii acestora;

z) persoanele care detin titlul de luptator pentru victoria Revolutiei din decembrie 1989.

 

sursa foto: Economica.net

Comentarii

# Asta e tinut acolo de ameriloci ! date 23 November 2021 16:57 +38

De la revolutie e tot acolo , sa stabileasca el cursul LEU/DOLAR .

# marian romanescu date 23 November 2021 17:18 +33

Deci CNSAS cheltuie banii contribuabililor DEGEABA!Legea care le justifica activitatea cercetatorilor din aceasta institutie este NECONSTITUTIONALA!Pentru unii...

# CARCOTAS date 23 November 2021 17:54 +278

Dacă o lege organică se votează în Parlament cu două treimi, ea are o legitimitate aparte, deosebită de cea asigurata prin votul pe legi ordinare, unde se poate legifera cu majoritatea simpla de 50% plus unu. Ce a facut CCR aici este similar cu situația în care te dă afară din cinematograf pentru că ai venit în frac. Frăția securiștilor din toata lumea s-a unit să-și scape camaradul. Are si CCR limitele sale de curaj, că de!, oameni suntem și-o singură gaură în rect avem!

# Malagamba date 23 November 2021 18:27 +104

Inseamna ca Voma SeCurista Petrov Scirbashescu, NU scapa de acuzatia de T U R N A T O R :lol:

# Pintea date 23 November 2021 18:59 +160

Oricum, el tot Manole rămâne si conduce BNR ca ”nea Manole”, ca un ageamiu. Plin de ifose si arogant mereu, afiseaza o inaltime financiar-bancara la care se chinuie sa ajunga, dar nu reuseste. Nici ca se putea ca securitatea sa ii gaseasca un nume de colaborationist, mai potrivit. Si Vadim Tudor il descoperise, dar nu a fost crezut, normal. Un cetatean obisnuit daca incearca sa acceada la o functie, sa dea un examen/concurs, trebuie sa dea o declaratie ca nu a colaborat cu securitatea, dar ăstia sunt absolviti de orice, desi au fost si colaboratori si turnatori, le-au avut pe toate. Iar acum se numesc ”aserviti” sau ”afiliati”, insa unor puteri straine. Vine din urma, la fel de glorios, si Petrov.

# Eu date 23 November 2021 20:56 +73

Trăiască Partidul Securist....Străin! Rămâne cum s-a stabelit! Multă sănătate și succesuri Viitor de lagăr tara noastră are! Unde este rezerva de aur Manolistule? Prafu' s-aleaga de tine!

# Bei "Manole" nenorocitule ... date 23 November 2021 22:51 +17

nu te vor apara hamburgheristii la nesfarsit. Iesi tu in public ca sa-ti multumim.. PS. Vasilescu , idem ! :-*

# Jacob R. date 24 November 2021 00:24 +33

Manole este reprezentantul Rotschild in Romania....BNR= Banca Nathaniel Rotschild (pt cunoacatori).Atat

# Pintea date 24 November 2021 11:27 +15

Totul pana la Bilderberg! Dementii aia care vor sa ne distruga viata si Planeta.

# Gica contra sistemului date 24 November 2021 12:52 +8

Cetățene tine minte trei cuvinte, Securitatea n-a murit! Ea merge tot înainte prin instituțiile Statului roman. De-asta au murit romanii in 89, sa tina CCRul palma la anusul turnatorilor și securistilor. Tot de-asta nu a fost data o lege a lustrației. Ca parlamentul a fost plin de securiști și colaboratori ai lor, tot timpul. Cum spunea ala care a fost primul prefect al Capitalei, că-mi scăpa numele. Victoria lui Manole la CCR este de fapt crucea pusa la capul Justitiei din România, dacă a existat vreodata asa ceva, ca de dreptate nici vorba. Ce-a facut Manole înainte de 89 e apa de ploaie în beci, pe lângă ce-a făcut dopo. O sa fluiere romanul a paguba mult și bine după urma lui Manole.

# întrebare unu date 24 November 2021 13:25 +10

Nu e lovitură, ci pare confirmarea că numiții au colaborat cu poliția politică, dacă CNSAS a depus probe certe, dar legea deconspirării nu se pupă cu constituția, atunci asta e, dar fenta e confundarea etajelor de judecată, ca obiectiv ce trebuie dezlegat ? CNSAS zice una, iar Curtea răspunde fix la altceva, dar nu-i neagă pe turnători ! Dacă nu-i neagă, cum e ? Au colaborat, că altfel nu ajungeau unde au ajuns în rahatul de a fi deconspirați indirect, iar dacă cineva nu ar fi colaborat, atunci nu erau probe la arhive și nici suspendate cauze pentru a urma alte fente ce arată interese de a zădărnici aflarea adevarului prin fault la Art. 271 cu Obstrucţionarea justiţiei ???

# marian r date 24 November 2021 20:41 0

CNSAS si-a atins maximum.Pozitia acestei institutii nu mai conteaza in raport cu celelalte instituii ale statului.Poate ramane o simpla arhiva din care se vor depana amintiri, pe care nu le mai poate publica.

# Marin TULUS, Olt date 24 November 2021 22:41 0

Vedeti pentru ce am făcut noi, romanii Revolutie?! Pentru ca toti acesti indivizi aiCCR să profite si să si bată în continuare joc de popor. CCR trebuie să fie populat cu oameni de caracter, nu cu acesti indivizi care neagă rolul Legislativului de a face legi,neagă tocmai prev. Constitutiei care stabileste tocmai că statul roman este stat de drept si social, în care demnitatea omului, drepturile şi libertăţile cetăţenilor, libera dezvoltare a personalităţii umane, dreptatea şi pluralismul politic reprezintă valori supreme, în spiritul tradiţiilor democratice ale poporului român şi idealurilor Revoluţiei din decembrie 1989, şi sunt garantate.Acest CCR a făcut tocmai invers, nu a aplicat prev. Constitutiei si nu a luat in seamă idealurile Revolutiei din decembrie 1989, pentru a apăra securitii si colaboratorii lor, infractiune de coruptie, pentru că iată a apărut un personaj important care a avut influentă.CSAT trebuie să se facă auzit si să dispună!

Adauga comentariu

:D :lol: :-) ;-) 8) :-| :-* :oops: :sad: :cry: :o :-? :-x :eek: :zzz :P :roll: :sigh:

ATENTIE

Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate.

Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii