29 March 2024

"In mintea stramba si lucrul drept se stramba"
- parintele Arsenie BOCA

PANICA INUTILA – Abrogarea articolelor privitoare la accesul magistratilor la secretul bancar din legile DNA, DIICOT si ONPCSB nu va schimba nimic. Noul cod de procedura penala va reglementa accesul la conturile invinuitilor

Scris de: Elena DUMITRACHE | pdf | print

19 December 2012 17:31
Vizualizari: 7061

In vederea punerii in aplicare a Legii nr. 135/2010 privind Codul de procedura penala, care urmeaza sa intre in vigoare la data de 1 februarie 2014, Executivul a aprobat marti, 18.12.2012, modificarea si completarea unor acte normative referitoare la dispozitiile procesuale penale, respectiv la aplicarea legii procesuale penale. Una dintre cele mai importante modificari se refera la abrogarea textelor referitoare la secretul bancar si cel profesional din legea speciala privind prevenirea si spalarea banilor, dar si din legile de organizare si functionare a Directiei Nationale Anticoruptie si a Directiei de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism.


Decizia vine ca urmare a aprobarii Proiectului de Lege initiat de Ministerul Justitiei pentru punerea in aplicare a Legii nr.135/2010 privind C.P.P., care prevede ca in cuprinsul Noului Cod de procedura penala, art.306, sa aiba urmatorul continut: „(6) Secretul bancar si cel profesional, cu exceptia secretului profesional al avocatului, nu sunt opozabile procurorului, dupa inceperea urmaririi penale”. Odata cu aceasta modificare, abrogarile din legea speciala privind prevenirea si spalarea banilor, din legea DNA si legea DIICOT vor fi reglementate de art. 53, 56 si 73 din proiectul de lege al MJ pentru punerea in aplicare a Legii nr. 135/2010 privind Codul de procedura penala.

Articolele privitoare la secretul bancar din legile DNA, DIICOT si legea speciala privind spalarea banilor vor fi acoperite de viitorul Cod de procedura penala

Ministerul Justitiei a precizat ca abrogarea textelor referitoare la secretul bancar si cel profesional din legea speciala privind prevenirea si spalarea banilor, legea DNA si legea DIICOT nu vor afecta activitatea institutiilor, intrucat anularea acestor articole din lege vor coincide cu data intrarii in vigoarea a Codului de procedura penala, respectiv 1 februarie 2014. In acelasi timp, Ministerul Justitiei face precizarea ca s-a luat decizia de abrogare a textelor de lege pentru a se evita paralelismele de reglementare, cu atat mai mult cu cat dispozitia nou introdusa, art. 306 din CPP, reprezinta o norma generala, aplicabila in toate cazurile, incusiv pentru DNA, DIICOT si Oficiul de Spalare a Banilor: " Abrogarile la care se face referire sunt reglementate de art. 53, 56 si 73 din proiectul de lege mentionat. Prin art. 98 pct. 141 din acelasi proiect de lege, s-au completat dispozitiile art. 306 din Noul Cod de procedura penala (Legea nr. 135/2010) cu o prevedere avand urmatorul continut: „(6) Secretul bancar si cel profesional, cu exceptia secretului profesional al avocatului, nu sunt opozabile procurorului, dupa inceperea urmaririi penale”. in aceste conditii, avand in vedere ca aceasta dispozitie nou introdusa reprezinta o norma generala, fiind aplicabila in toate cazurile, inclusiv in cele de competenta DNA si DIICOT, precum si in cazurile privind spalarea banilor, din ratiuni de tehnica legislativa (respectiv pentru a se evita paralelismele de reglementare), s-au introdus prevederile abrogarii dispozitiilor privind inopozabilitatea secretului bancar si a celui profesional din legile speciale. Mentionam inca o data ca nu va fi afectata activitatea DNA si a DIICOT, deoarece la data de 1 februarie 2014, simultan cu abrogarea dispozitiilor anterior mentionate din legile speciale, va intra in vigoare Noul Cod de procedura penala (cu completarile si modificarile aduse acestuia prin proiectul de lege aprobat de Guvern in data de 18 decembrie 2012).Proiectele de lege aprobate de Executiv vor fi inaintate spre dezbatere si adoptare Parlamentului unde pot suferi in continuare modificari. in aceste conditii trebuie retinut ca reglementarile propuse nu au efect imediat ci se vor aplica cel mai devreme incepand din luna februarie 2014".

Astfel, potrivit precizarilor Ministerului Justitiei, articolele din proiectul de Lege privind punerea in aplicare a Codului de procedura penala care vor reglementa abrogarile textelor referitoare la secretul bancar si cel profesional sunt art.53, art. 56 si art.73:

Art. 53 - Legea nr. 656/2002 pentru prevenirea si sanctionarea spalarii banilor, precum si pentru instituirea unor masuri de prevenire si combatere a finantarii actelor de terorism, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 702 din 12 octombrie 2012, se modifica dupa cum urmeaza:

1.Alineatele (5), (6) si (7) ale articolului 8 vor avea urmatorul cuprins:

(5) Dupa primirea sesizarii, procurorul care efectueaza sau supravegheaza urmarirea penala si Serviciul Roman de Informatii pot solicita Oficiului completarea acestora.

(6) Oficiul are obligatia de a pune la dispozitie procurorului care efectueaza sau supravegheaza urmarirea penala si Serviciului Roman de Informatii, la solicitarea acestora, datele si informatiile pe care le-a obtinut potrivit dispozitiilor prezentei legi.

(7)Organele de urmarire penala vor comunica periodic Oficiului stadiul de rezolvare a sesizarilor transmise, precum si cuantumul sumelor aflate in conturile persoanelor fizice sau juridice pentru care s-a dispus blocarea, ca urmare a suspendarilor efectuate sau a masurilor asiguratorii dispuse.”

2.Alineatul (2) al articolului 26 va avea urmatorul cuprins:

(2) Oficiul are ca obiect de activitate prevenirea si combaterea spalarii banilor si a finantarii terorismului, scop in care primeste, analizeaza, prelucreaza informatii si sesizeaza, in conditiile art. 8 alin. (1), Parchetul de pe langa inalta Curte de Casatie si Justitie si Serviciul Roman de Informatii.”

3.Articolele 34 – 36 se abroga.

4.Articolul 37 va avea urmatorul cuprins:

Art. 37 - Hotararea judecatoreasca definitiva privind infractiunea prevazuta la art. 29 se comunica Oficiului.”

Art. 56 - Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/2002 privind Directia Nationala Anticoruptie, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.244 din 11 aprilie 2002, aprobata cu modificari prin Legea nr.503/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza:

1.Alineatele (3) si (4) ale articolului 11 se abroga.

2.Articolele 16, 20 si 22 se abroga.

3.Articolul 223 va avea urmatorul cuprins: „Art. 223 – Procurorii din cadrul structurii centrale a Directiei Nationale Anticoruptie pot prelua, in vederea efectuarii urmaririi penale, cauze de competenta structurilor teritoriale ale directiei, din dispozitia motivata a procurorului sef al Directiei Nationale Anticoruptie.”

Art. 73 - Legea nr. 508/2004 privind infiintarea, organizarea si functionarea in cadrul Ministerului Public a Directiei de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1089 din 23 noiembrie 2004, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza:

1 Alineatele (3) si (4) ale articolului 10 se abroga.

2.Articolele 16, 17 si 19 se abroga.

3.Articolul 201 va avea urmatorul cuprins: „Art. 201 – Procurorii din cadrul structurii centrale a Directiei de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism pot prelua, in vederea efectuarii urmaririi penale, cauze de competenta structurilor teritoriale ale directiei, din dispozitia motivata a procurorului sef al Directiei de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism.”

4.Articolul 21 se abroga.

Comentarii

# LICA date 26 December 2012 13:26 0

MAGISTRATII O CATEGORIE PRIVILEGIATA DE PUTEREA PDL. Şi doar pentru că titulatura avută în câmpul muncii se transformă într-un privilegiu la vârsta pensionării, magistraţii şi alte categorii de salariaţi cărora li se calculează pensia după legi speciale au venituri substanţiale.„La Iaşi, cea mai mare pensie acordă pentru sectorul de stat este de 5.829 de lei, fiind încasată de un profesor nevăzător. Sunt cinci pensii de peste 5.000 de lei înregistrate în judeţ. Cea mai mare pensie plătită la Iaşi este de 20.927 de lei, încasată de un magistrat pe baza legilor speciale”, ne-a declarat Isabela Grigorovschi, purtătorul de cuvânt al CJP Iaşi iar la Barlad sunt 2 fosti magistrati cu pensii de 13.234 si 12.430 de lei . Asta înseamnă un venit lunar de 26 de ori mai mare decât leafa minimă a unui absolvent de studii superioare şi de 60 de ori mai mare decât pensia minimă garantată. Înseamnă 5.000 de euro, bani cu care poţi să cumperi în fiecare lună o maşină bună la mâna a doua . :o

Adauga comentariu

:D :lol: :-) ;-) 8) :-| :-* :oops: :sad: :cry: :o :-? :-x :eek: :zzz :P :roll: :sigh:

DISCLAIMER

Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

EDITORIAL

Vorbe de fumoar

Vorbe de fumoar – 28.03.2024 – Bomba cu fas a lui Kovesi

+ DETALII

FACEBOOK

Utlimele comentarii
Cele mai citite
LUMEA JUSTITIEI
Arhiva