PRACTICIENII IN INSOLVENTA, INLOCUITI CU "ADMINISTRATORUL RESTRUCTURARII" – Ministerul Justitiei vrea sa introduca o noua profesie juridica, la recomandarea UE, care sa ia fata practicienilor in insolventa. Motivat de necesitatea preventiei procedurilor de insolventa, MJ a modificat Legea 85/2014 in sensul introducerii "administratorului restructurarii", cunoscut la nivel international ca "practicianul in restructurare". Viitorul practicienilor in insolventa devine incert

Scris de: Elena DUMITRACHE

12.01.2022 12:17
Vizualizari: 5733

Reglementarea haotica, de dragul de a implementa directive europene, nu a adus de-a lungul vremii nimic bun, ba chiar a provocat mari deservicii justitiabililor, profesiilor juridice si sistemului judiciar, pe care de multe ori l-a aruncat in ceata. La fel se intampla si cu proiectul de lege prin care Ministerul Justitiei vrea sa aduca o noua profesie juridica pe taram romanesc, la recomandarea Uniunii Europene. Vorbim despre "administratorul restructurarii" (astfel cum apare in legea propusa spre modificare de MJ), cunoscut la nivel international drept "practician in restructurare", care are rolul de a preveni insolventa prin adoptarea unui "plan de restructurare" bazat pe o serie de masuri care tin de restructurarea financiara a debitorului, reanimarea si optimizarea activitatii debitorului. Tot acest plan de restructurare ar urma sa fie pus in aplicare intr-un cadru transparent ,de catre "administratorul restructurarii", care trebuie sa detina experienta in procesul de restructurare, sa fie un bun manager si sa prezinte incredere creditorilor.


 

Iar in aceasta schema, daca ar fi sa privim exemple europene care au reglementat profesia de "practician in restructurare" (administrator al restructurarii in proiectul de lege al MJ), practicianul in insolventa se transforma in "administratorul restructurarii".

Spre exemplu, in Germania, dupa implementarea Directivei UE, "practicianul in restructurare" este definit ca fiind o persoana care detine cunostinte despre entitate, business, este independent de creditori si debitor si poate proveni din randul auditorilor, consultantilor fiscali, avocatilor, etc., in vreme ce in Olanda s-a lasat dreptul debitorilor de a-si alege "practicianul in restructurare", fara a impune conditia ca acesta sa detina calitatea de practician in insolventa.


Nu tu pregatire, formare profesionala, uniune proprie, caci in prezent practicianul in restructurare, in forma prevazuta in actul normativ supus modificarii de MJ, ar urma sa functioneze sub egida Uniunii Nationale a Practicienilor in Insolventa din Romania (UNPIR). Probabil ca ar urma chiar schimbarea denumirii UNPIR, ramane de vazut...


Ministerul Justitiei coace noua profesie a "administratorului restructurarii" din martie 2021


Toata aceasta grozavie se afla in dezbatere de cateva luni, din martie 2021, proiectul fiind initiat de ministrul Justitiei de la acea vreme, Stelian Ion de la USR (foto stanga), de cand Ministerul Justitiei a publicat pe site-ul sau proiectul Proiectul de lege pentru modificarea si completarea Legii nr.85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa pentru punerea in acord cu Directiva (UE) 2019/1023 privind cadrele de restructurare preventiva, remiterea de datorie si decaderile, precum si masurile de sporire a eficientei procedurilor de restructurare, de insolventa si de remitere de datorie.


Proiectul de lege, astfel cum a fost pus in dezbatere de Ministerul Justitiei a capatat o forma finala sub mandatul lui Catalin Predoiu (foto dreapta) de la PNL si a fost transmis pe circuitul de avizare in decembrie 2021, in cadrul acesteia fiind prevazuta procedura acordului de restructurare astfel:

"Procedura acordului de restructurare reprezinta procedura de prevenire a insolventei prin care debitorul supune confirmarii judecatorului sindic un acord de restructurare negociat in prealabil cu creditorii ale caror creante sunt afectate si aprobat in conditiile prezentei legi, in baza caruia isi redreseaza activitatea si isi achita total sau partial creantele afectate in perioada stabilita prin acordul de restructurare.”


Din parcurgerea proiectului de lege al Ministerului Justitiei pentru modificarea Legii nr. 85/2014 in sensul punerii in acord cu Directiva UE pentru a fi reglementate procedurile si termenii uzitati in insolventa, masurile pentru prevenirea insolventei, dar si situatiile de urmat in cazul procedurilor de restructurare preventiva si de insolventa, se precizeaza si cine va pune in aplicare procedurile de mai sus.

Acest lucru este prevazut la art. 7 din proiectul de modificare a Legii nr. 85/2014, unde se face vorbire pentru prima data despre "administatorul restructurarii", pentru care Ministerul Justitiei prevede ca acesta sa aiba si calitatea de practician in insolventa:

"Articolul 7 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

Art. 7 - (1) Organele care aplica procedurile prevazute de prezentul titlu sunt: instantele judecatoresti, prin judecatorul-sindic, administratorul restructurarii, respectiv administratorul concordatar. Administratorul restructurarii si administratorul concordatar trebuie sa aiba calitatea de practician in insolventa".


Procedura acordului de restructurare


In cuprinsul legii propuse spre modificare, unde se implementeaza notiunea de "administrator al restructurarii" nu se prevede insa exact cum este reglementata aceasta profesie, care sunt conditiile de eligibilitate, cum se face procesul de numire, revocare, care sunt mecanismele de supraveghere si reglementare. Se prevede in schimb care este procedura acordului de restructurare pe care "administratorul restructurarii" o va urma in cadrul procedurii.

Acestui proces ii este atribuit un intreg capitol in Legea nr. 85/2014, respectiv Capitolul II al Titlului I care "se modifica si va fi urmatoarea forma":

Capitolul II – Procedura acordului de restructurare”

Procedura acordului de restructurare

Dupa articolul 15 se introduc treisprezece noi articole, art.151-1513, cu urmatorul cuprins:

Art. 151 - (1) Debitorul aflat in stare de dificultate poate propune un acord de restructurare, care este intocmit de administratorul restructurarii sau de debitor, cu asistenta administratorului restructurarii.

(2) Administratorul restructurarii este contractat de catre debitor dintre practicienii in insolventa activi care dispun de asigurare profesionala valabila. Onorariul acestuia este cel stabilit de comun acord cu debitorul, cu respectarea criteriilor prevazute la art. 38 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 86/2006 privind organizarea activitatii practicienilor in insolventa, cu modificarile si completarile ulterioare, si se suporta din averea acestuia.

(3) Principalele atributii ale administratorului restructurarii sunt urmatoarele:

a) verifica si atesta ca debitorul se afla in stare de dificultate;

b) elaboreaza sau, dupa caz, asista debitorul in elaborarea acordului de restructurare;

c) asista debitorul sau, la cererea acestuia, negociaza acordul de restructurare si face demersuri pentru solutionarea pe cale amiabila a oricarei dispute intre debitor si creditori ori intre creditori;

d) se asigura ca acordul de restructurare respecta conditiile de legalitate;

e) monitorizeaza implementarea acordului de restructurare;

f) monitorizeaza si, daca este cazul, asista debitorul la implementarea acordului de restructurare prin orice actiuni prevazute in acesta sau care sunt necesare in vederea realizarii sale, cum ar fi: masuri operationale, valorificare de active, valorificarea intreprinderii sau a unei parti din aceasta ca ansamblu independent;

g) indeplineste orice alte atributii, prevazute de prezentul capitol sau instituite prin acordul de restructurare.”


Finalitatea procedurii de restructurare, conform proiectului de lege al Ministerului Justitiei, este prevazuta la art. 15 indice 13, unde se prevede ca practicianul in insolventa sa avizeze acordul de restructurare si sa incheie un proces-verbal in acest sens:

Art. 15 indice 13 alin. (4): "Acordul de restructurare votat in aceasta modalitate va trebui avizat de practicianul in insolventa in maxim 30 de zile de la expirarea termenului prevazut la alin. (3) lit. c).

(5) Practicianul in insolventa va incheia un proces-verbal prin care va constata dupa caz, indeplinirea conditiilor prevazute la alin. (3) si va confirma acordul, sau neindeplinirea lor si va respinge acordul. Procesul verbal va fi depus la UNPIR, se va inregistra intr-un registru special si va fi comunicat de practicianul in insolventa debitorului si creditorilor afectati si neafectati, conform prevederilor Codului de procedura civila. Totodata, cu privire la procesul-verbal prin care se confirma acordul se va face mentiune si in registrul comertului.

(6) Impotriva procesului-verbal incheiat de practicianul in insolventa se poate face contestatie in termen de 10 zile de la comunicare, dispozitiile art. 59 alin. (7) aplicandu-se corespunzator".

 

Anterior insa art. 15 indice 13, la art. 15 indice 12 din proiectul de modificare a Legii nr. 85/2014 se prevede expres ca "(1) Ulterior confirmarii acordului de restructurare si pana la inchiderea procedurii, debitorul nu va putea accesa o alta procedura de prevenire a insolventei.

(2) Ulterior confirmarii acordului de restructurare si pana la inchiderea procedurii, nu se poate deschide procedura insolventei fata de debitor la cererea unui creditor afectat.”


Situatiile in care UE impune obligatoriu desemnarea administratorului restructurarii


De altfel, textul Directivei UE prevede la art. 5 alin. (3), si situatiile in care desemnarea unui practician in restructurare este obligatorie:

Statele membre prevad numirea unui practician in domeniul restructurarii pentru a acorda debitorului si creditorilor asistenta in negocierea si elaborarea planului cel putin in urmatoarele cazuri:

(a)atunci cand o suspendare generala a executarilor silite individuale, in conformitate cu articolul 6 alineatul (3), este acordata de catre o autoritate judiciara sau administrativa, iar autoritatea judiciara sau administrativa decide ca un astfel de practician este necesar pentru protejarea interesului partilor;

(b)atunci cand planul de restructurare trebuie sa fie confirmat de o autoritate judiciara sau administrativa prin impunerea unui plan de restructurare in pofida disidentei creditorilor din mai multe clase, in conformitate cu articolul 11; sau

(c) atunci cand numirea respectiva este solicitata de debitor sau de o majoritate a creditorilor, cu conditia ca, in acest ultim caz, costul practicianului sa fie suportat de creditori.”


Fata de aceste modificari, asupra carora vom reveni in editiile urmatoare, nu putem sa nu ne exprimam rezerve, in conditiile in care se ridica legitim intrebarea daca este necesara introducerea noii profesii a "administratorului in restructurare", astfel cum recomanda Uniunea Europeana prin Directiva (UE) 2019/1023, de vreme ce practicienii in insolventa gestioneaza in prezent procedurile de restructurare preventiva si procedura de reorganizare judiciara si detin atat istoric profesional si relevant si experienta necesara in cadrul procedurilor de prevenire a insolventei si de remediere a efectelor acesteia.


*Cititi aici proiectul de lege

*Cititi aici expunerea de motive

Comentarii

# ?????? date 12 January 2022 13:32 +103

& Predoiu un ministru al justiției ce încurajează "taxele de protecție" și deresponsabilizarea celor ce au atribuții de a judeca spețe despre propriile salarii, care i-ar pune în incompatibilitate în spețele respective, ?

# ?????? date 12 January 2022 14:21 +60

& Dacă domnul Predoiu se consideră un ministru politic ce face o ofertă financiară magistraților, de creștere a salariilor, acționând pentru depolitizarea justiției, ?

# Ioana M. date 12 January 2022 21:10 +37

Practicieni in trasul de timp. Pana la urma tot in faliment intra. Dar daca dai tepe...si mai tragi de timp...te restructurezi....adica muti banii intr o noua firma ! Sa moara creditorii de ciuda !

# santinela date 13 January 2022 07:46 +19

Cind privesti mecla astora doi iti aduci aminte de toate datoriile pe care le ai !Cit de timpit poti fi sa pui in functie astfel de nulitati ?

# Prodanca date 13 January 2022 07:56 +3

Germania, in ultimii ani, si-a falimentat firmele in Croatia, tocmai ca activele nocive si pasivele sa nu ramana pe teritoriul Germaiei. Croatia a constatat ca economia sa, bazata pe distrugere de deseuri, nu poate suporta asmenea active nocive si pasive si , ... uite asa a aparut oferta Ro, cu faliment personal. Inconstientii de romani vor fi de acord cu 2 mani, fara sa realizeze ca asta inseamna translatarea banilor, din Ro, in West, si de la patroni, si de la tarani, si de la pulime ... Vom munci pt un bol de arpacas si vom fi liberi sa murim la 55 ani ! Milionarilor, uitati si de crypto si de UAE. Sunt deja zone interzise

Adauga comentariu

:D :lol: :-) ;-) 8) :-| :-* :oops: :sad: :cry: :o :-? :-x :eek: :zzz :P :roll: :sigh:

ATENTIE

Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate.

Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii