29 March 2024

"In mintea stramba si lucrul drept se stramba"
- parintele Arsenie BOCA

REGIMUL IOHANNIS BLOCHEAZA IESIREA ROMANILOR IN STRADA – Guvernul Citu a limitat la 500 numarul de participanti la proteste, dar permite festivaluri chiar si cu 75.000 de oameni. PSD a atacat in instanta parti din HG 730/2021 si HG 795/2021: “E disproportionata limitarea organizarii de mitinguri cu maximum 500 de persoane. Prezenta la spectacole e conditionata de vaccinare sau testare PCR... Vaccinarea nu e garantie nu transmiti boala” (Actiunea)

Scris de: Valentin BUSUIOC | pdf | print

3 August 2021 15:59
Vizualizari: 6849

Guvernul Romaniei – condus de catre prim-ministrul Florin Citu (foto) – ia masuri impotriva romanilor care i se opun, limitand la 500 numarul de participanti la proteste (si chiar la 100, in unele cazuri, in functie de numarul de infectari). In acelasi timp, regimul presedintelui Klaus Iohannis da dovada de ipocrizie, permitand ca la festivaluri sa participe chiar si 75.000 de spectatori.



Acuzatiile au fost formulate de catre Partidul Social Democrat in actiunea depusa la Curtea de Apel Bucuresti luni, 2 august 2021, pentru anularea unor pasaje din hotararile de Guvern nr. 730/2021 si HG 795/2021.


Este vorba despre:


- art. 1 pct. 26 din Anexa nr. 3 a H.G. nr. 730/2021 privind prelungirea starii de alerta pe teritoriul Romaniei incepand cu data de 12 iulie 2021, precum si stabilirea masurilor care se aplica pe durata acesteia pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19:

Se permite, in conditiile Legii nr. 60/1991 privind organizarea si desfasurarea adunarilor publice, republicata, organizarea de mitinguri si demonstratii cu un numar de participanti de maximum 100 de persoane si cu respectarea urmatoarelor masuri:

a) purtarea mastii de protectie, astfel incat sa acopere nasul si gura, de catre toti participantii;

b) dezinfectarea obligatorie a mainilor, pentru toate persoanele care sosesc in spatiul in care se desfasoara mitingul sau demonstratia;

c) mentinerea distantei fizice de minimum 1 metru intre participanti si asigurarea unei suprafete de minimum 4 mp/persoana, acolo unde este posibil;

d) dezinfectarea mainilor persoanelor care distribuie eventuale materiale pe perioada desfasurarii mitingului sau a demonstratiei;

e) aplicarea regulilor de igiena colectiva si individuala pentru prevenirea contaminarii si limitarea raspandirii virusului SARSCoV-2”;


- art. I pct. 2 din H.G. nr. 795/2021 pentru modificarea si completarea anexelor nr. 2 si 3 la Hotararea Guvernului nr. 730/2021 privind prelungirea starii de alerta pe teritoriul Romaniei incepand cu data de 12 iulie 2021, precum si stabilirea masurilor care se aplica pe durata acesteia pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19:

Se permite, in conditiile Legii nr. 60/1991 privind organizarea si desfasurarea adunarilor publice, republicata, organizarea de mitinguri si demonstratii cu un numar de participanti de maximum 500 de persoane, daca incidenta cumulata la 14 zile in judet/localitate este mai mica sau egala cu 2/1.000 de locuitori si cu un numar de maximum 100 de persoane, daca incidenta cumulata la 14 zile in judet/localitate este mai mare de 2/1.000 de locuitori si mai mica sau egala cu 3/1.000 de locuitori si cu respectarea urmatoarelor masuri:

a) purtarea mastii de protectie, astfel incat sa acopere nasul si gura, de catre toti participantii;

b) dezinfectarea obligatorie a mainilor, pentru toate persoanele care sosesc in spatiul in care se desfasoara mitingul sau demonstratia;

c) mentinerea distantei fizice de minimum 1 metru intre participanti si asigurarea unei suprafete de minimum 4 mp/persoana, acolo unde este posibil;

d) dezinfectarea mainilor persoanelor care distribuie eventuale materiale pe perioada desfasurarii mitingului sau a demonstratiei;

e) aplicarea regulilor de igiena colectiva si individuala pentru prevenirea contaminarii si limitarea raspandirii virusului SARSCoV-2”.


Pe fond, PSD acuza ca cele doua hotarari de Guvern incalca urmatoarele prevederi care protejeaza libertatea de intrunire si de asociere:


- art. 39 din Constitutia Romaniei: „Mitingurile, demonstratiile, procesiunile sau orice alte intruniri sunt libere si se pot organiza si desfasura numai in mod pasnic, fara nici un fel de arme”;

- art. 11 din Conventia Europeana a Drepturilor Omului:

1. Orice persoana are dreptul la libertate de intrunire pasnica si la libertate de asociere, inclusiv a constitui cu altii sindicate si de a se afilia la sindicate pentru apararea intereselor sale.

2. Exercitarea acestor drepturi nu poate face obiectul altor restrangeri decat cele prevazute de lege care, intr-o societate democratica, constituie masuri necesare pentru securitatea nationala, siguranta publica, apararea ordinii si prevenirea infractiunilor, protectia sanatatii, a moralei ori a drepturilor si a libertatilor altora. Prezentul articol nu interzice ca restrangeri legale sa fie impuse exercitarii acestor drepturi de catre membrii fortelor armate, ai politiei sau ai administratiei de stat”.


Pe forma, social-democratii reclama ca HG-urile incalca Legea 55/2020 privind unele masuri pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19 (care impune ca masurile sa fi fost initiate de catre Comitetul National pentru Situatii de Urgenta), precum si Legea 24/2000 privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative. Cu privire la tehnica legislativa, PSD-istii explica faptul ca hotararile de Guvern nu sunt motivate corespunzator si nu au o evaluare de impact.


Redam principalele pasaje din actiunea PSD depusa la CAB, care este atasata integral la finalul articolului:


III. Motive de nelegalitate

III. 1. H.G. nr. 730/2021 si H.G. nr. 795/2021 nu respecta conditiile legale privind normele de tehnica legislativa

Astfel cum dispune art. 3 alin. (1) din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative, rep., 'Normele de tehnica legislativa sunt obligatorii la elaborarea proiectelor de lege de catre Guvern si a propunerilor legislative apartinand deputatilor, senatorilor sau cetatenilor, in cadrul exercitarii dreptului la initiativa legislativa, la elaborarea si adoptarea ordonantelor si hotararilor Guvernului, precum si la elaborarea si adoptarea actelor normative ale celorlalte autoritati cu asemenea atributii'.

A. Cele doua hotarari nu au o evaluare de impact

Evaluarea preliminara a impactului proiectelor de acte normative trebuie realizata inainte de adoptarea actelor normative si ea reprezinta un set de activitati si proceduri realizate cu scopul de a asigura o fundamentare adecvata a initiativelor legislative. Evaluarea preliminara a impactului presupune identificarea si analizarea efectelor economice, sociale, de mediu, legislative si bugetare pe care le produc reglementarile propuse.

Fundamentarea noii reglementari trebuie sa aiba in vedere atat evaluarea impactului legislatiei specifice in vigoare la momentul elaborarii proiectului de act normativ, cat si evaluarea impactului politicilor publice pe care proiectul de act normativ le implementeaza (art. 7 din Legea nr. 24/2000).

Va rugam sa observati ca in expunerea de motive a nici uneia din hotararile ce fac obiectul prezentei actiuni nu este mentionat un astfel de studiu ce ar presupune o documentare si o analiza stiintifica, care sa analizeze efectele sociale si politice ale masurilor impuse.

Un astfel de demers preliminar, obligatoriu conform legii, se impunea cu si mai multa rigurozitate cu cat, prin dispozitiile H.G. nr. 730/2021 si H.G. nr. 795/2021, sunt afectate in sens negativ drepturi fundamentale ale omului, in speta, libertatea de intrunire pasnica. (...)

B. H.G. nr. 730/2021 si H.G. nr. 795/2021 nu sunt motivate

Conform art. 30 alin. (1) si (2) al Legii nr. 24/2000, rep.,:

'(1) Proiectele de acte normative trebuie insotite de urmatoarele documente de motivare:

a) expuneri de motive - in cazul proiectelor de legi si al propunerilor legislative;

b) note de fundamentare - in cazul ordonantelor si al hotararilor Guvernului; ordonantele care trebuie supuse aprobarii Parlamentului, potrivit legii de abilitare, precum si ordonantele de urgenta se transmit Parlamentului insotite de expunerea de motive la proiectul legii de aprobare a acestora;

c) referate de aprobare - pentru celelalte acte normative;

d) studii de impact - in cazul proiectelor de legi de importanta si complexitate deosebita si al proiectelor de legi de aprobare a ordonantelor emise de Guvern in temeiul unei legi de abilitare si supuse aprobarii Parlamentului.

(2) Expunerile de motive, notele de fundamentare, referatele de aprobare si studiile de impact constituie instrumentele de prezentare si motivare ale noilor reglementari propuse'.

Art. 31 alin. (1) din Legea nr. 24/2000 detaliaza exigentele motivarii actului normativ:

'Instrumentul de prezentare si motivare include continutul evaluarii impactului actelor normative, cuprinzand urmatoarele sectiuni:

a) motivul emiterii actului normativ - cerintele care reclama interventia normativa, cu referire speciala la insuficientele si neconcordantele reglementarilor in vigoare; principiile de baza si finalitatea reglementarilor propuse, cu evidentierea elementelor noi; concluziile studiilor, lucrarilor de cercetare, evaluarilor statistice; referirile la documente de politici publice sau la actul normativ pentru a caror implementare este elaborat respectivul proiect. (…);

b) impactul socioeconomic - efectele asupra mediului macroeconomic, de afaceri, social si asupra mediului inconjurator, inclusiv evaluarea costurilor si beneficiilor;

c) impactul financiar asupra bugetului general consolidat atat pe termen scurt, pentru anul curent, cat si pe termen lung (pe 5 ani), inclusiv informatii cu privire la cheltuieli si venituri;

d) impactul asupra sistemului juridic - implicatiile pe care noua reglementare le are asupra legislatiei in vigoare; compatibilitatea cu reglementarile comunitare in materie, determinarea exacta a acestora si, daca este cazul, masurile viitoare de armonizare care se impun; deciziile Curtii de Justitie a Uniunii Europene si alte documente relevante pentru transpunerea sau implementarea prevederilor legale respective; implicatiile asupra legislatiei interne, in cazul ratificarii sau aprobarii unor tratate ori acorduri internationale, precum si masurile de adaptare necesare; preocuparile in materie de armonizare legislativa;

e) consultarile derulate in vederea elaborarii proiectului de act normativ, organizatiile si specialistii consultati, esenta recomandarilor primite;

f) activitatile de informare publica privind elaborarea si implementarea proiectului de act normativ;

g) masurile de implementare - modificarile institutionale si functionale la nivelul administratiei publice centrale si locale.

(…)

(3) Forma finala a instrumentelor de prezentare si motivare a proiectelor de acte normative trebuie sa cuprinda referiri la avizul Consiliului Legislativ si, dupa caz, al Consiliului Suprem de Aparare a Tarii, Curtii de Conturi sau Consiliului Economic si Social'.

Totodata, art. 34 alin. (4) impune: 'Notele de fundamentare la proiectele de ordonante si de hotarari ale Guvernului se semneaza de ministrul sau de ministrii initiatori, precum si de cei care le-au avizat'.

Pe site-ul Guvernului Romaniei se regaseste o nota de fundamentare pentru H.G. nr. 730/2021, in continutul careia sunt mentionate doar aspecte legate de contextul epidemiologic intern si international, nu si elementele care ar justifica limitarea la numai 100 de persoane participante la mitinguri si demonstratii. Aceeasi critica o aducem fara doar si poate si notei de fundamentare extrem de concise pentru H.G. nr. 795/2021.

Or, in lipsa motivarii, in sensul aratat, a celor doua hotarari, nu se poate cunoaste ratiunea legiuitorului, esentiala pentru intelegerea, interpretarea si aplicarea acesteia. Or, explicarea clara a solutiilor legislative propuse si a efectelor preconizate este cu atat mai necesara, din perspectiva principiului legalitatii invocat, in conditiile in care obiectul initiativei legislative in aceasta cauza apare ca fiind pronuntat tehnic, de stricta specialitate, cu efecte pe un segment sensibil oricarei societati democratice, si anume cel al libertatii de intrunire.

Caracterul sumar al instrumentului de prezentare si motivare, precum si lipsa de fundamentare temeinica a actelor normative au fost sanctionate constant de catre Curtea Constitutionala in jurisprudenta sa, in raport cu exigentele de claritate, predictibilitate a legii si securitate a raporturilor juridice impuse de art. 1 alin. (5) din Constitutie, cu invocarea deopotriva a normelor de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative. (...)

III. 2. H.G. nr. 730/2021 si H.G. nr. 795/2021 incalca drepturi fundamentale ale omului

A. Se restrange abuziv libertatea intrunirilor

Libertatea de intrunire face parte din drepturile fundamentale, fiind consacrata de:

Art. 11 din Conventia Europeana a Drepturilor Omului (...)

Art. 39 din Constitutia Romaniei (...).

In Nota de fundamentare a H.G. nr. 730/2021 se stipuleaza:

'Numarul de cazuri inregistreaza un trend descendent la nivel european, cu cresteri punctuale in anumite tari. La nivel national, in ultimele 14 zile, valoarea medie a cazurilor confirmate a fost de 47 persoane nou confirmate zilnic, mentinandu-se un trend descendent.

La nivel global, pana la 04.07.2021 au fost inregistrate 184.491.364 cazuri confirmate de infectie cu virusul SARS-CoV-2, din care 4.008.418 decese.

Statele Membre ale Uniunii Europene au initiat demersuri, in ultima perioada, pentru relaxarea masurilor de restrictie.

In acest context, Romania se situeaza la data de 05.07.2021, in randul statelor membre UE cu un nivel scazut de raspandire a virusului, cu o tendinta de scadere in ultimele 14 zile'.

Pe de alta parte, in Nota de fundamentare a H.G. nr. 795/2021 se consemneaza:

'Dupa inregistrarea unei scaderi sustinute a ratei de reproducere in intervalul aprilie – iunie (R0 0.7-0.9), de la inceputul lunii iulie rata de reproducere a revenit la valori supraunitare (R0 1.0 – 1.17)'.

In ciuda acestei situatii, Guvernul Romaniei decide (in mod corect, credem noi), relaxarea importanta a masurilor pentru diminuarea impactului tipului de risc, mentinand insa o restrictionare a numarului de participanti la mitinguri si demonstratii.

Daca situatia epidemiologica concreta permite relaxarea masurilor si organizarea si desfasurarea in aer liber a spectacolelor, concertelor, festivalurilor publice si private sau a altor evenimente culturale sunt permise cu participarea a cel mult 75.000 de spectatori si cu purtarea mastii de protectie, este disproportionata limitarea organizarii de mitinguri si demonstratii cu un numar de participanti de maximum 500 de persoane.

Chiar daca prezenta la spectacole este conditionata de vaccinare sau testare PCR, in timp ce participarea la mitinguri si demonstratii nu este supusa aceleiasi rigori, aceasta diferenta nu justifica restrangerea dreptului la intrunire, atata timp cat, conform informatiilor oficiale, nu exista date stiintifice cu privire la transmiterea/netransmiterea virusului de catre persoanele vaccinate.

In acest sens, chiar pe site-ul oficial al Guvernului Romaniei – vaccinare-covid.gov.ro – se mentioneaza 'Date despre masura in care o persoana vaccinata mai poate transmite virusul urmeaza a fi generate, colectate și analizate in perioada urmatoare'.

Faptul ca o persoana este vaccinata nu constituie o garantie ca aceasta nu transmite boala, iar participarea a 75.000 de persoane la spectacole, concerte, festivaluri publice si private sau a altor evenimente culturale desfasurate in aer liber constituie per se un risc de contaminare ridicat.

Daca Guvernul isi asuma acest risc in cazul evenimentelor culturale, nu exista nicio justificare rationala sau o explicatie convingatoare pentru limitarea numarului de participanti la mitinguri si demonstratii – desfasurate tot in aer liber - la numai 100 si ulterior la 500 de persoane.

Practic, se incalca principiul identitatii de ratiune, exprimat de adagiul 'Ubi eadem est ratio, eadem solutio esse debet' (n.r. 'Unde se aplica acelasi rationament, se aplica aceeasi solutie').

B. H.G. nr. 730/2021 si H.G. nr. 795/2021 nu respecta dispozitiile Legii nr. 55/2020

Potrivit regimului sau constitutional, hotararea Guvernului intervine atunci cand executarea unor prevederi ale legii reclama stabilirea de masuri sau reguli subsecvente. Ca urmare, hotararile Guvernului se adopta intotdeauna pe baza si in vederea executarii legilor, urmarind punerea in aplicare sau aducerea la indeplinire a acestora.

In acest sens statueaza si art.71 alin. (1) si (2) din Legea nr. 55/2020 privind unele masuri pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19:

'(1) In vederea punerii in aplicare a masurilor prevazute de prezenta lege, Guvernul adopta hotarari, la propunerea ministerelor de resort sau a CNSSU.

(2) In vederea aplicarii masurilor prevazute de prezenta lege, ministerele si celelalte autoritati responsabile, la propunerea CNSSU, dupa caz, emit ordine si instructiuni'.

Masurile pentru diminuarea impactului tipului de risc sunt reglementate de art. 5 alin. (3) din Legea nr. 55/2020, printre acestea fiind si 'restrangerea sau interzicerea organizarii si desfasurarii unor mitinguri, demonstratii, procesiuni, concerte sau a altor tipuri de intruniri, in spatii deschise, precum si a unor intruniri de natura activitatilor culturale, stiintifice, artistice, religioase, sportive sau de divertisment, in spatii inchise'.

Cu respect va invederam insa ca nici in preambulurile si nici in notele de fundamentare ale nici uneia din cele doua hotarari de guvern nu se mentioneaza ca aceste masuri ar fi initiate de Comitetul National pentru Situatii de Urgenta.

Se poate lesne trage concluzia ca masurile stabilite de cele doua hotarari au fost propuse de Guvernul Romaniei, un organism eminamente politic, care, printre masurile necesare prevenirii si combaterii efectelor pandemiei de COVID-19, include si restrictii destinate celor care i-ar contesta activitatea politica. (...)

De asemenea, rugam Onorata Curte sa solicite paratului sa depuna in xerocopii certificate intreaga documentatie care a stat la baza adoptarii actelor contestate”.


* Cititi aici intreaga actiune

Comentarii

# Ouă sparte de lăbărali, pă "câmpia" de luptă! date 3 August 2021 18:12 +135

P-ăştia, îi cam mănâncă pielea, şi-ar cam trebui scărmănați, dacă ne-am trezi si noi odată din adormirea aceasta atât de dăunătoare. Eu cred ca oarece frică zace şi în smintiții ăştia, şi le mai trece prin căpățânile cele tari, din când în când, întrebarea: oare azi mai doarme românul? Amu-s tare ocupați să ducă lupte grele între ei, la Mărăşti, Mărăşeşti şi Oituz, să-şi spargă ouăle unii altora... să se joace de-a "eroul închipuit... da mai mult smintit"... Ia uită-te la ei, româneee! Place-ți tie ce-ai votat? Doarme omul, doarme, dara tot trebuie să se mai deştepte odată... că ceasul a sunat de mult!

# imun/teanu date 3 August 2021 19:00 +39

Asa cum individul asta se prezinta "natur" rezulta ca este foarte bolnav. Si, doar lansat pe o orbita de fals ascendent lui. Iresponsabil, dincolo "scheletilor" din dotare, care probabil ii sunt fluturate sa ramana docil, doar biata SCULA care, si bleaga, sa poate fi folosita de ecarisaj "congruent" /cum Orbanul de la noi ("ciiine tra-la- la-tra-la-la...") acum pe faras va fi si Vitoiul, cand ii va veni, ca "mijloc de intrebuintare". Acum vreo cincizeci de ani unul, Krasovsschi, era gasit "cazut" din tren dupa ce spusese ca "lumea e o piramida imensa de******in varful careia troneaza mandra femeia" ("coana" Leana? /sau Udrea, sau asta-n genunchi sub birouri, sau atatea acum!). Reactualizat ar fi ca acum in varf troneaza Iohanis, falsul lui fiind ca nu si-a pus, INCA!, cascheta cu zvastica. In rest totul este normal. Cum si pilotul automat al celebrului aviaon comunica: "totul este normal...normal...ormal...mal...".

# Distantarea e cea mai buna, apoi masca ! date 3 August 2021 19:03 +57

Pai tocmai ce a anuntat Fauci , mana drepta a lu` Bill Porti , ca de fapt virusul il iau exact la fel si vaccinatii , si il transmit la fel ca nevaccinatii !!! Naspa , deic de fapt nu "esista" vaccin , dar pe astia de la Pfizer si Moderna nu-i deranjeaza sa faca bani fara numar cu oile ... :eek:

# Pintea date 4 August 2021 11:20 +35

Normal! Protestele deranjeaza, nu le trebuie asa ceva, dar pentru concerte s-au facut presiuni, urmeaza UNTOLD la Cluj, unde sunt asteptati chiar 75.000 de participanti din toata lumea. Dupa aceea va spune Barna ca a crescut numarul de imbolnaviri din cauza nevaccinatilor. Vaccinatii nu sunt testati, nu poarta masca, au acces peste tot, desi ei sunt transmitatori asimptomatici. Deocamdata. In Israel, UK, este o explozie de imbolnaviri a persoanelor vaccinate. Li s-a dat drumul peste tot, dar se arunca vina pe nevaccinati!

# Bastos date 4 August 2021 18:09 +53

Cand vine revolta si vedea lumea pete verzi de furie , nu cred ca mai conteaza ce ati scris voi pe-o foaie ; facem pariu ? :-)

# Tismana date 4 August 2021 18:14 +33

La o adica se vor inregistra ca " Festival al taierii motzului, cu toporul" si v-ati ars ! Singurul lucru ca va fi mult mai sangeroasa actiunea dar rezultatul nu-l veti schimba , vedeti-va de treaba.

# maxtor date 5 August 2021 00:27 0

este suspect:cum se mai antureaza protestatari liberi constitutionali cu Jandarmeria,zici ca e parada gheyilor sado-maso.(ca o intimidare suplimentara:prezentza smurd;uite:se dusesera credulii la M.A.I in poarta,cam pe vremea asta,sa aprinza feshtile disparutelor din caracal,moarte pentru ca asa le-a spus prezidentu;smurdu pandea de vis-a-vis,de jur imprejur).

# Cristache date 5 August 2021 17:33 +13

Hai sa fim seriosi si sa nu ne mai ascundem dupa deget! Faptul ca romanii nu ies in strada pentru a protesta impotriva guvernarii iohanniSS nu se datoreaste unei anume preverderi a HG 730/2021 ci impotentei PSD-ului de a organiza astfel de manifestatii. Este vorba de faptul ca Ciolacu a batut palma cu iohanniSS si serviciile pentru a asigura guvernarii iohanniSS liniste timp de 4 ani, contra nechemarii la DNA.

# Scorilo date 5 August 2021 17:41 +35

Nu blocheaza nimic ! Pe pariu ! Problema romanilor e chiar neamul lor , de ******t : stau ca balega si put , nu misca un deget , stau cu maieul patat de kechtup la table si vor sa li se schimbe viata in bine ... Balega nu protesteaza , nu misca ! :o

Adauga comentariu

:D :lol: :-) ;-) 8) :-| :-* :oops: :sad: :cry: :o :-? :-x :eek: :zzz :P :roll: :sigh:

DISCLAIMER

Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

EDITORIAL

Vorbe de fumoar

Vorbe de fumoar – 28.03.2024 – Bomba cu fas a lui Kovesi

+ DETALII

FACEBOOK

Utlimele comentarii
Cele mai citite
LUMEA JUSTITIEI
Arhiva