SINDROMUL GALLUP - Lumeajustitiei.ro: “Cati metri patrati are sala aceasta, d-le ministru?” Predoiu: “Nu stiu, dar daca Guvernul mi-ar cere sa spun, as lua o ruleta si as masura-o!”

Scris de: Voichita RASCANU

09.06.2011 17:33
Vizualizari: 4652

Acesta a fost raspunsul ministrului Justitiei, Catalin Predoiu, joi, in cadrul unei conferinte de presa, atunci cand Lumeajustitiei.ro i-a adresat una dintre intrebarile regasite in chestionarul transmis de Gallup judecatorilor si procurorilor din tara, in cadrul proiectului”Asistenta tehnica in vederea pregatirii pentru punerea in aplicare a noului Cod Civil, Cod penal, Cod de procedura civila, Cod de procedura penala”. Mai mult, Predoiu s-a declarat extrem de dezamagit de reactia unor instante, care au refuzat sa completeze chestionarul facut public miercuri de Lumeajustitiei.ro, referindu-se la adresa transmisa de judecatorii Tribunalului Mures, care au decis, in unanimitate, sa nu completeze chestionarul. “Sunt extrem de dezamagit, mai ales ca din Mures a venit conducerea Uniunii Nationale a Judecatorilor, si nu am vazut pana acum ca organizatiile profesionale de acolo sa aiba vreo reactie publica de protest fata de refuzul judecatorilor de a completa chestionarul”. Pe de alta parte, Predoiu a tinut sa laude Ministerul Public, care a transmis la timp si integral completate chestionarele. “De ce procurorii pot sa completeze chestionarele si judecatorii nu? Mai ales ca argumentatia pentru care judecatorii din Mures au refuzat sa completeze chestionarul nu este reala, nu s-a stabilit data de intrare in vigoare a Codurilor. In sfarsit, nu plecam de la un dialog conflictual sau cu idei preconcepute, vom mai avea intalniri, si cu domnul presedinte al CSM, Horatius Dumbrava, cand se va intoarce in tara, sa discutam, poate nu am explicat noi suficient de bine rolul chestionarelor”, a conchis ministrul.


UNJR a reactionat, dar nu cum se astepta Predoiu. Uniunea critica dur chestionarul transmis de Gallup instantelor si parchetelor!

Uniunea Nationala a Judecatorilor din Romania a transmis joi un comunicat in care a criticat extrem de dur intrebarile cuprinse in chestionarul Gallup-ului, aprobat de Ministerul Justitiei, adica a reactionat exact invers fata de cum se astepta Catalin Predoiu. “Fata de continutul chestionarului, instantele se afla in imposibilitatea obiectiva de a proceda la completarea in mod temeinic a acestuia. Dintre dificultatile majore pe care le intampina instantele, amintim urmatoarele:

- informatiile solicitate nu se regasesc in statisticile oficiale tinute in mod curent de instante si comunicate si catre Consiliul Superior al Magistraturii, ceea ce presupune colectarea la acest moment a datelor solicitate pe intreaga perioada a anului trecut;

- in conditiile in care aceasta baza de date colectata statistic in mod curent este unica baza de date referitoare la activitatea instantelor, baza detinuta de altfel si de catre Ministerul Justitiei, este evident ca prin contract ministerul nu se putea obliga sa puna la dispozitie o alta baza de date pe care nimeni nu o detine si care ar trebui oricum creata;

- multe din intrebarile formulate presupun aprecieri pur subiective, iar altele presupun examinarea fiecarui dosar solutionat in cursul anului 2010 pentru a putea fi furnizate raspunsuri corecte;

- solicitarea initiala a acestor informatii pana la sfarsitul lunii mai, termen prelungit la o data ulterioara, in conditiile in care lunile iulie si august sunt afectate legal vacantei judecatoresti, face imposibila comunicarea unor informatii corecte si complete din partea instantelor; (…) Reamintim d-lui ministru ca resursele umane si materiale in instante sunt limitate si ca pentru a putea face fata volumului de munca ele trebuie folosite cu prioritate pentru asigurarea bunei desfasurari a actului de justitie. In acest context, subliniem ca instantele nu detin resursele necesare pentru a efectua o parte din munca pe care o presupune realizarea studiilor de impact, desi exista o totala deschidere spre colaborarea cu realizatorii acestora. In conditiile in care consortiul va delega personal propriu de specialitate juridica pentru colectarea informatiilor solicitate prin chestionarul transmis instantelor, acestea vor asigura accesul la dosarele si evidentele lor pentru colectarea tuturor datelor necesare. Uniunea Nationala a Judecatorilor atrage atentia Consiliului Superior al Magistraturii, Ministerului Justitiei si tuturor organelor abilitate asupra importantei asigurarii unor studii de impact obiective care sa stea la baza implementarii cat mai eficienta a noilor coduri, studii ce trebuie realizate in mod concret de catre cei care si le-au asumat contra cost si nu prin delegarea atributiilor intrinseci procedurii de strangere de date catre magistrati si personalul auxiliar, intrucat, reiteram, instantele nu detin resursele umane necesare si nu pot aloca timp pentru a aduna date statistice fara a periclita realizarea actului de justitie.”

Predoiu a discutat despre o modificare legislativa in materia abaterilor disciplinare, despre promovarea judecatorilor la ICCJ si despre o analiza a sistemului judiciar pe ultimii sapte ani

In alta ordine de idei, ministrul Justitiei, Catalin Predoiu, a mentionat ca a pregatit o modificare legislativa in materia abaterilor disciplinare, modificare pentru i-a multumit senatorului Iulian Urban. De asemenea, Predoiu a discutat si despre promovarea judecatorilor la Inalta Curte de Casatie si Justitie, dar si despre necesitatea evaluarii eficientei sistemului judiciar in ultimii 7 ani. Redam mai jos comunicatul Ministerului Justitiei.

Proiectul legii raspunderii disciplinare a magistratilor si consolidarea Inspectiei Judiciare

Ministerul Justitiei va propune Guvernului un proiect de lege privind raspunderea disciplinara a magistratilor si consolidarea Inspectiei Judiciare.

Sursa de inspiratie a proiectului a fost legea spaniola, - dat fiind ca s-a derulat de catre Consiliul Superior al Magistraturii Programul de Twinning Light – Consolidarea Inspectiei Judiciare din Romania – raspunderea disciplinara – cu experti spanioli, fara ca acest demers sa fi imbracat forma unui act normativ. Am studiat insa si am avut in vedere si modul de structurare a acestei institutii in alte state europene, precum Franta, Germania, Olanda. Principalele schimbari preconizate sunt legate de consolidarea Inspectiei Judiciare. Inspectia Judiciara va functiona in continuare pe langa CSM, dar va avea personalitate juridica si va fi ordonator principal de credite. Lucrarile cu care este sesizata inspectia vor fi repartizate aleatoriu, iar procedurile vor fi simplificate.

Titularii actiunii disciplinare vor fi:

a)in cazul raspunderii disciplinare a judecatorilor, Inspectorul Sef al Inspectiei Judiciare, inspectorii, Presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie, ministrul Justitiei;

b)in cazul raspunderii disciplinare a procurorilor, Inspectorul Sef al Inspectiei Judiciare, inspectorii, Procurorul General al PICCJ, ministrul Justitiei.

Doresc sa insist asupra faptului ca extinderea titularilor actiunii disciplinare reprezinta o solutie echilibrata, avand in vedere necesitatea intaririi disciplinei profesionale. De asemenea, subliniez faptul ca, in statele europene, ministrul Justitiei este titular al actiunii disciplinare, calitate partajata sau nu, in functie de sistemul adoptat de fiecare stat. Solutia din legea noastra din 2004, in care ministrul Justitiei nu este titular al actiunii disciplinare este o particularitate in Europa si a reprezentat o solutie gresita, care si-a produs efectele nedorite in ultimii ani in special. Se consacra dreptul de recurs in favoarea inspectorilor in raport cu Hotararile pronuntate de Sectiile Consiliului Superior al Magistraturii.

Va fi extinsa sfera abaterilor disciplinare si se va modifica sistemul de sanctiuni disciplinare. Desigur, proiectul va cuprinde si alte noutati tehnice, care vor fi prezentate si discutate in cadrul dezbaterilor publice. As dori sa multumesc CSM, asociatiilor profesionale si magistratilor din sistem care au trimis Ministerului materiale si sugestii. Doresc, de asemenea, sa multumesc senatorului Iulian Urban, care a sprijinit institutional initiativa noastra si impreuna cu care am discutat unele solutii, ca si altor colegi din sfera executiva care si-au adus aportul, nu in ultimul rand echipei din Minister care a lucrat la proiect si comisiilor de specialitate ale celor doua camere ale Parlamentului.

Proiectul este in stadiu de finalizare si corectura si va fi pus in dezbatere publica cel tarziu marti, 14 iunie.

Promovarea in functia de judecator la Inalta Curte de Casatie si Justitie

Ministerul Justitiei este gata sa promoveze in Guvern un proiect de ordonanta de urgenta pentru rezolvarea problemei promovarii judecatorilor la Inalta Curte de Casatie si Justitie (iCCJ). Ministerul este pregatit sa ia aceasta masura, datorita faptului ca timp de mai bine de 7 luni nu s-a putut ajunge la un consens intre Consiliul Superior al Magistraturii (CSM) si ICCJ, in legatura cu modalitatea de promovare la ICCJ. Conducerea ICCJ a solicitat in repetate randuri promovarea de noi judecatori la ICCJ, in special pentru Sectia Penala. Conducerea CSM a solicitat o procedura mai transparenta si mai corecta pentru recrutarea acestora. Consensul a fost gasit in urma medierii Ministerului Justitiei si a fost exprimat in proiectul de lege adoptat de Guvern si aflat in prezent in dezbaterea Comisiei Juridice a Camerei Deputatilor. Acest consens a fost insa rupt in urma solicitarii ICCJ de a impune un aviz conform pentru promovarea judecatorilor de catre CSM. Acest aviz conform echivaleaza practic cu mutarea centrului de greutate a deciziei privind promovarea, de la CSM catre ICCJ. ICCJ nu a acceptat revenirea la consensul initial in jurul proiectului.

 Blocajul creat poate conduce la amanarea sine die a adoptarii proiectului, a promovarii judecatorilor,  si mentinerea in functiune a unei proceduri de recrutare care nu ofera garantii de transparenta si corectitudine. S-a produs deja o intarziere care poate afecta atat functionarea justitiei, cat si concluziile Raportului de tara. Fata de aceasta situatie de blocaj trebuie sa intervenim. In calitate de institutie cu initiativa legislativa, Ministerul Justitiei are responsabilitatea interventiei pentru rezolvarea problemei. Vom trimite astazi proiectul OUG catre CSM pentru avizare. Proiectul ordonantei de urgenta va avea in linii mari continutul normativ al proiectului de lege similar trimis de Guvern Parlamentului.

Reamintesc principiile care stau la baza proiectului:

  1. Cerinta de vechime in functia de magistrat

-se preconizeaza o vechime in functia de judecator/procuror de cel putin  15 ani, careia i se alatura conditia ca magistratul candidat  sa fi indeplinit cel putin 5 ani functia de judecator/procuror la curtea de apel/parchetul corespunzator  din ultimii 10 ani de activitate.

  1. Evaluarea si verificarea pregatirii profesionale a candidatilor este atribuita unei comisii alcatuita din 3 judecatori ai Inaltei Curti de Casatie si Justitie, numita de Consiliul Superior al Magistraturii.

  1. Rezultatul evaluarii si verificarii pregatirii profesionale se consemneaza intr-un  raport motivat  si aprobat  de Colegiul de Conducere al Inaltei Curti de Casatie si Justitie, care va fi inaintat Consiliului Superior al Magistraturii.

  1. Evaluarea competentelor  socio-umane ale candidatilor, inclusiv a aspectelor de integritate  cade in sarcina Consiliului Superior  al Magistraturii, care beneficiaza si de pozitia exprimata de un psiholog, care asista  la interviul sustinut  de candidat, in fata Plenului Consiliului Superior al Magistraturii.

  1. Plenul Consiliului Superior al Magistraturii  dispune  motivat, prin Hotarare, asupra promovarii, conform Constitutiei.

Pentru a oferi toate detaliile legate de imprejurarile in care facem aceasta propunere, anexam o cronologie recenta a problematicii promovarii in functia de judecator la ICCJ. As dori sa multumesc magistratilor de la ICCJ si CSM care s-au implicat in redactarea proiectului initial, echipei ministerului si Comisiei Juridice a Camerei Deputatilor, care a facut la randul ei eforturi substantiale pentru ajungerea la o solutie fezabila.

Analiza eficientei sistemului judiciar

Ministerul Justitiei continua activitatile preparatorii pentru lansarea programului analizei eficientei sistemului judiciar. In acest context, ma voi intalni maine cu domnul François Rantrua, managerul de tara in Romania al Bancii Mondiale, si domnul Peter Harrold, director al Bancii Mondiale pentru Europa Centrala, tarile Baltice si Regiunea Asiei Centrale. Discutiile noastre vor viza elementele structurale ale proiectului. Dorim sa ne asiguram ca echipa Bancii Mondiale va include specialisti cu experienta. Dupa cum stiti, acest studiu a fost solicitat de Comisia Europeana prin rapoartele de tara ale Mecanismului de Cooperare si Verificare. In opinia noastra, studiul se impune cu necesitate, pentru a evalua eficienta institutiilor din justitie dupa 7 ani de la reorganizarea functionala efectuata prin legile din 2004.

Obiectivele studiului sunt:

  1. analiza organizarii si functionarii institutiilor din sistemul judiciar;

  2. managementul resurselor sistemului (resurse umane, resurse materiale);

  3. procesele suport ale sistemului.

Programul va avea o durata de 9 luni de la lansarea sa. In prezent, Ministerul parcurge procedurile pentru obtinerea finantarilor si structurarea operatiunilor si activitatilor echipei de proiect.”

 

 

 

 

Comentarii

# gopo date 9 June 2011 18:23 +8

:D :D :D :D e dus saracul, e sub pres, linge talpile pantofilor lui nea Boc de la Rachitele! halal ministru! :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

# certificat oficial date 10 June 2011 06:36 +3

Se atesta prin prezentul ca personajul care se vede, dupa cum se vede, este un ginerica cretin, mafiot, nedezvoltat.

# oleg date 10 June 2011 08:50 +2

va vebi o zi cand toti astia pusi sa slugareasca pe mai-amerel vor plati! sper sa apucam toti cei ce azi suferim dincauza asta!

# Catalin Racaceanu date 10 June 2011 11:53 +3

:D :D Dar daca il pune seful de camera de la bulau sa spele buda cu periuta de dinti ce face?

# oleg date 10 June 2011 13:22 +1

scote-ti-i poza hipopotamului asta ca ma umple de rumoare!

Adauga comentariu

:D :lol: :-) ;-) 8) :-| :-* :oops: :sad: :cry: :o :-? :-x :eek: :zzz :P :roll: :sigh:

ATENTIE

Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate.

Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii