26 April 2024

"In mintea stramba si lucrul drept se stramba"
- parintele Arsenie BOCA

Urecheat de CSM, ministrul Justitiei a resuscitat peste noapte ECRIS IV. Cine raspunde pentru intarzierea cu trei ani a sistemului care a costat 1,65 milioane euro? (Document)

Scris de: | pdf | print

8 November 2010 14:57
Vizualizari: 5924

Cu surle si trambite, ministrul Justitiei, Catalin Predoiu a anuntat la sfarsitul saptamanii trecute ca institutia pe care o conduce “a finalizat dezvoltarea aplicatiei ECRIS IV, iar noua varianta, deja functionala la Judecatoria Sectorului 4 Bucuresti din luna august a anului curent, va fi instalata in toate instantele judecatoresti in perioada 19-20 noiembrie”. Iesirea la rampa a ministrului Predoiu cu programul ECRIS IV a survenit la numai cateva zile dupa ce, in plina sedinta CSM, unul dintre membrii Consiliului, judecatorul Dan Lupascu, i-a reprosat ca, de doi ani si jumatate, programul nu este implementat. Ministrul Catalin Predoiu nu a binevoit insa sa explice opiniei publice de ce programul ECRIS IV a intarziat aproape trei ani, de ce programul apare mult mai subtire decat cel prevazut in caietul initial de sarcini si nici de ce firma INDACO, cea care a creat ECRIS-ul si l-a dezvoltat pana la versiunea III a fost data la o parte de la licitatie, in 2006, in favoarea firmei European Dynamics SA, care apare din 2010 intr-un parteneriat cu Total Soft SA (pe mentenanta sistemului)! Lumeajustitiei.ro asteapta explicatiile oficiale ale ministrului Predoiu pe acest subiect, precum si precizarile acestuia despre cine sunt responsabilii pentru taraganarea atator ani a variantei ECRIS IV.

 

 

In prezent, din cauza ca ECRIS IV nu a fost implementat la timp, sistemul vechi se blocheaza in numeroase instante si parchete, in special pentru ca nu s-a mai investit nimic de ani de zile in hardware, calculatoarele din instante si parchete fiind deja uzate fizic.

Intr-un comunicat de presa, ministrul a sustinut ca “noua varianta a aplicatiei software ECRIS IV contine imbunatatiri substantiale fata de varianta anterioara”. Serios? Despre aceste pretinse imbunatatiri, insa, specialistii IT care au avut de-a face cu acest program spun ca aceasta ultima varianta a programului nu are nici macar imbunatatirile cerute in caietul de sarcini. Pe de alta parte, din cauza intarzierii nepermise a modernizarii sistemului ECRIS existent deja (varianta III), dar si a faptului ca instantele sunt, in majoritate, dotate cu calculatoare iesite din fabricatie, sufocate de dosare, parchetele au mari probleme cu sistemul care se blocheaza mereu, iar instantele militare nu au nici macar un singur calculator pe care sa fi existat macar ECRIS I. Mai mult, in comunicatul ministerului, parchetele nu sunt incluse in programul ECRIS IV, desi in caietul de sarcini, implementarea programului era prevazuta si in unitatile de Parchet.

Ministrul se lauda cu imbunatatiri ale programului ECRIS IV

Ministrul Justitiei, Catalin Predoiu, a sustinut intr-un comunicat de presa ca, in cadrul programului ECRIS IV “au fost adaugate submodulele de executari penale, executari civile, statistica judiciara, probatiune. Totodata au fost introduse o serie de functii noi care permit: pastrarea numarului unic chiar si in situatia casarii cu trimitere spre rejudecare la aceeasi instanta, functia de rerepartizare automata a dosarelor pe complete de judecata in cazul aparitiei incidentelor procedurale ce impiedica primul complet sesizat sa solutioneze dosarul, functia de transfer a hotararii judecatoresti in format electronic de la o instanta la alta, in cazul exercitarii cailor de atac, functia de interconectare cu aplicatia de evidenta de detinutilor utilizata de Administratia Nationala a Penitenciarelor. Noua aplicatie va contine in forma electronica toate registrele si rapoartele prevazute de Regulamentul de ordine interioara a instantelor”. Fata de “submodulele” anuntate de Ministrul Catalin Predoiu, surse avizate ne-au precizat ca acestea sunt de fapt, imbunatatiri ale unor functionalitati deja existente, sau modificari care au intervenit in mod necesar din cauza schimbarii legislatiei.

Caietul de sarcini al ECRIS IV prevedea functionalitati care... au disparut

Dintre imbunatatirile pe care le clameaza ministrul Predoiu, dar prevazute in caietul de sarcini, lipsesc o serie de functionalitati relevante, ca de exemplu:

- posibilul circuit electronic al dosarului intre toate instantele si parchelele implicate, securizat pe baza semnaturii electronice;

- posibilitatea interfatarii sale cu justitiabilul, dosarele pe mai multe fire de executie;

- forma electronica a dosarului;

- atasarea la dosar de inregistrari audio/video;

- semnatura electronica;

- modul registratura;

- legaturi cu aplicatia ECRIS de la Parchete, pentru transferul de dosare de la instante la parchete si invers;

- legaturi cu alte aplicatii ale Ministerului Justitiei;

- legaturi cu aplicatia de arhivare electronica a dosarelor;

Submodulele” de executari penale, civile si cel de statistica, mult laudate de ministrul Predoiu, existau si in versiunea ECRIS III. Pe langa opinia specialistilor, trebuie mentionat ca, daca ar fi fost respectat caietul de sarcini, functionalitatea programului ECRIS IV ar fi trebuit sa fie una mult mai ampla. Citam numai cateva dintre functiile ce s-au cerut a fi utilizabile in cadrul ECRIS IV:

- “imbunatatirea modulului de repartizare aleatoare, astfel incat sa se tina seama in repartizare si de obiectele dosarelor, nu numai de complexitatea lor si numarul maxim de dosare nou intrate maxim admise pe sedinta;

- crearea posibilitatii de a atasa la un dosar, pentru fiecare termen in parte, documente audio si video, care sa poata fi accesate numai pe baza de drepturi asignate in modulul de administrare;

- imbunatatirea aplicatiei pentru faliment, astfel incat sa se realizeze transferul de date securizat intre cele doua aplicatii si extragerea datelor de tip statistic din aplicatia ECRIS;

- modificarea modulului pentru corelarea cu situatia transmiterii in format electronic a dosarelor intre instante;

- imbunatatirea optiunilor de administrare;

- cresterea vitezei de generare si cautare a documentelor tip adresa si stocarea acestora intr-un format optimizat;

- integrarea ECRIS cu sistemele de arhivare si stocare;

- prevederea de optiuni de export catre sistemul electronic de afisare a informatiilor la usa salii de judecata;

- imbunatatirea sistemului de export pe site-ul web/portalul instantelor, dezvoltarea portalului instantelor si a site-ului ministerului cu toate componentele acestuia, refacerea/ imbunatatirea interfetelor grafice, dezvoltarea de motoare de cautare dupa cuvinte, dezvoltarea unei arhive a informatiilor care nu mai sunt de actualitate, cu posibilitatea de cautare pentru utilizatori”.

Activitatea magistratilor trebuia monitorizata de ECRIS IV

Conform aceluiasi caiet de sarcini, care se pare ca a fost uitat cu desavarsire, aplicatia ECRIS CDMS instante trebuia modificata pentru a permite:

- “evidentierea numarului de cauze solutionate de fiecare magistrat, numarul de sedinte de judecata la care a participat;

evaluarea complexitatii fiecarei sedinte, timpul de solutionare al dosarelor – din momentul sesizarii instantei pana in momentul executarii hotararii si alte functii statistice ce vor rezulta din analiza;

- dezvoltarea aplicatiei pentru a permite monitorizarea indicatorilor de performanta, de exemplu - operativitate, numarul de hotarari casate imputabile, numarul de hotarari pronuntate, numarul de hotarari redactate peste termen, numarul de dosare rulate pe sectii, pe judecator, intr-un anumit interval de timp”. De asemenea, in caietul de sarcini se prevedea ca “incadrarea statistica a dosarului trebuie sa corespunda indicelui statistic astfel incat sa poata realiza formulare statistice pe tipuri de sectii: civil, comercial, penal, conflicte de munca, minori si familie cat si realizarea de formulare cumulate. Statistica trebuie sa integreze modificarile aparute in calculul statistic conform legislatiei in vigoare.

Predoiu uita de implementarea programului ECRIS IV la Parchete, desi apare in caietul de sarcini

In caietul de sarcini erau prevazute imbunatatiri majore pentru functionarea sistemului ECRIS IV la Parchete. Numai ca, in comunicatul MJ-ului, ministrul uita sa mentioneze unitatile de parchet, vorbind numai despre instante. Iata ce prevedea caietul de sarcini pentru Parchetele din toata tara:

- “crearea functiei de atasare la dosarul electronic scanare a documentelor existente pe hartie si atasarea lor la dosarul electronic;

- identificarea documentelor scanate atasate dosarului dupa cuvinte cheie care apoi pot fi utilizate ca si criteriu de cautare in baza de date;

- crearea posibilitatii gestionarii si actualizarii dosarelor conexate si disjunse,

- introducerea semnaturii electronice pentru autentificarea si criptarea documentelor componente ale dosarului,

realizarea arhivei ECRIS cu criterii de cautare avansate si cu posibilitatea de redeschidere a dosarelor,

realizarea de module de integrare a aplicatiilor care functioneaza in prezent in DNA si DIICOT catre aplicatia ECRIS;

- crearea si implementarea de sabloane standard de cautare cu evidentierea duratei de lucru a dosarelor – de exemplu, dosare mai vechi de x luni de la data sesizarii, dosare cu x luni de la data inceperii urmaririi penale, operativitatea cauzelor solutionate;

- crearea posibilitatii de cautare centralizata a datelor in toate parchetele de un anumit tip/grad de jurisdictie, dupa criterii flexibile, cu posibilitatea evidentierii unor parametrii prestabiliti”.

1,65 milioane de euro platiti de MJ, plus alti bani lunar pentru instalare si mentenanta, iar grefierii sunt instruiti tot de minister

Programul ECRIS IV a fost dezvoltat, spune MJ, de catre firma European Dynamics SA, in parteneriat cu Total Soft SA. Valoarea contractului a fost de 1.650.000 de euro, fonduri Phare, bani care, conform unor surse avizate, s-au platit imediat dupa semnarea contractului, inainte ca programul sa fie realizat sau implementat, in timpul ministeriatului Monicai Macovei. De atunci au trecut aproape trei ani si sistemul nu a fost dat in folosinta! De ce oare?

Mai mult, din 2010 Ministerul Justitiei a platit catre SC Total Soft SA, pentru “servicii de instalare si mentenanta ECRIS IV” 42.400 lei cu TVA, pe luna. Nu se stie exact cum a fost selectata firma SC Total Soft SA sa faca mentenanta sistemului cazut in parasire de trei ani, dupa cum nu se stie nici de ce firma Indaco Systems, cea care a creat programul ECRIS si l-a dezvoltat pana la nivelul III, a fost data la o parte in favoarea grecilor din spatele European Dynamics SA?

Ministerul Justitiei a organizat cursuri de instruire, anterior instalarii aplicatiei, la care au participat aproximativ 200 de specialisti IT si grefieri de la toate curtile de apel si tribunalele, precum si de la judecatoriile din Bucuresti. Au fost de asemenea furnizate manualele de instalare, administrare si utilizare a aplicatiei software ECRIS IV tuturor instantelor de judecata.

Desi nu a explicat nimanui de ce ECRIS IV nu e gata nici azi, la atatia ani de la plata banilor, Ministrul Catalin Predoiu se lauda ca, pe langa instalarea noii variante a aplicatiei ECRIS IV in instante, va implementa si noua varianta a portalului instantelor, aplicatie realizata pe o platforma software superioara sub aspect tehnic celei actuale si care va permite consultarea a mai multor date extrase din dosare si o imbunatatire a functiei de cautare sub aspectul vitezei de raspuns, aceasta cerinta fiind de asemenea cuprinsa in caietul de sarcini.

Cititi aici caietul de sarcini al licitatiei pentru ECRIS IV

Comentarii

# racaceanu catalin date 8 November 2010 15:11 +9

Da cam la cine v-ati gandit voi ca ar trebui sa plateasca...

# radu date 8 November 2010 16:01 0

la noiiiiiiiiiiiii :-*

# pompiliu bota date 8 November 2010 16:58 +5

De unde să plătească Predoiu şi socrul Zamfirescu? Sunt săraci lipiţi!

# racaceanu catalin date 8 November 2010 17:46 +7

:D :D :D :D Tare mai sunteti simpatic.Cred ca-s plini de datorii saracii :P :P

# Stefania date 8 November 2010 18:57 +12

Sunt grefier la CABucuresti si nu am vazut nici macar interfata ECRIS IV. Instruirea s-a facut cu 20 de oameni, mare parte din ei IT-isti, adica cei care nu opereaza cu programul, restul pana la 5.000 ne dam de ceasul mortii. Presupune atributii suplimentare pentru grefieri, in conditiile supraincarcarii actuale, ceea ce va duce la efectuarea multor ore suplimentare, evident, neplatite. Si, peste toate, se suprapune legea micii reforme din justitie, aspect care nu a fost mediatizat, cat despre instruire nici nu poate fi vorba. Va fi bal mare!

# sorina date 8 November 2010 23:23 +4

valoarea contractului nu ar fi mare,daca ar oferi si functionalitatile pentru care s-au cerut banii.
ma apuca dracii de cate ori trebuie sa caut un dosar in sistem dupa numele petentului, sistemul "gandeste" minute in sir si, de multe ori, imi arata, ca exemplu, " de la 1-6 rezultate", dar pe pagina..nimic!
Nici grefierii nu isi fac treaba, desi ar trebui sa treaca la fiecare termen cele ce s-au intamplat, multe dosare nu au decat datele termenelor si atat... Atunci la ce naiba mai avem sistem informatizat? ca sa ne ducem tot pe la arhive?
Pana la urma, toti oamenii sunt de vina, atat cei care nu isi respecta obligatiile contractuale( vezi implementarea noii variante cu toate modulele cerute initial) cat si cei care lucreaza in sistem( ca exemplu grefierii).

# Catalin date 10 November 2010 06:15 +6

Stefi, las-o balta pentru ca oamenii nu pricep. Nu pricep ca latentele de pe portal sunt cauzate de serverele ministerului si de proasta lor gestionare. Oamenii nu inteleg cum este sa muncesti in draci, pe bani putini, sa tii evidente duble (pe hartie si electronice). Oamenii nu stiu ca intotdeauna s-a mai adaugat ceva, niciodata nu s-a luat ceva.
In ce priveste valoarea contractului este uriasa, mai ales ca nu este vorba de o aplicatie noua! Este un update al variantei precedente.
Interfata aplicatiei este oribila. Culori stridente, scris mic, interfete aglomerate.
Nu am auzit ca vreo instanta din tara sa fii reusit instalarea aplicatiei, desi incercari s-au facut. A fost pusa la dispozitie o varianta de test pentru ca varianta finala nu este gata! Suntem in 10 si ei impun implementarea pe 19-20. Şi ştiţi de ce? Pentru va expira contractul de mentenanţă. Trebuie să fii cretin rău să implementezi aşa ceva la nivel naţional fără a avea contract de mentenanţă un bun timp după aceea. Dar asta e, viata merge inainte, noi, grefierii nu ne vom face treaba (cel putin asa apreciaza Sorina) si toata va fi happy

Adauga comentariu

:D :lol: :-) ;-) 8) :-| :-* :oops: :sad: :cry: :o :-? :-x :eek: :zzz :P :roll: :sigh:

DISCLAIMER

Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

EDITORIAL

Vorbe de fumoar

Vorbe de fumoar – 25.04.2024 – Tranca nu se intoarce la dosare. Parfum de sobolan (Foto)

+ DETALII

FACEBOOK

Utlimele comentarii
Cele mai citite
LUMEA JUSTITIEI
Arhiva